Uutiset 2020

7.2.2020 12.06

Päivystävä puhelin kaipaa vapaaehtoisia, yhteydenottojen määrä on kasvanut

Palvelevan puhelimen päivystysaika lyheni päivystäjäpulan takia vuoden alussa. Lisäksi yhteydenottojen määrä on kasvanut sekä puhelimessa että chatissa, joten päivystäjien tarve on jatkuva, kertoo toiminnanohjaaja Outi Niemi.

köysi muotoiltuna sydämen muotoon.
Kirkon keskusteluapu on luottamuksellinen ja anonyymi palvelu.
Kirkon keskusteluapu on luottamuksellinen, anonyymi ja voittoa tavoittelematon palvelu. Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua kaikissa elämän ongelmatilanteissa. Sen päivystäjät toimivat eri puolilla Suomea.

– Päivystäjien määrä on laskenut,  ja siksi jouduimme luopumaan Palvelevan puhelimen yöpäivystyksistä, kertoo toiminnanohjaaja Outi Niemi, joka toivottaa uudet päivystäjät tervetulleiksi.

Päivystäjät ovat koulutettuja vapaaehtoisia ja kirkon työntekijöitä

Päivystäjät saavat tehtävään kattavan 40 tunnin koulutuksen ja päivystystyön aikana lisäkoulutusta. He saavat myös säännöllistä työnohjausta ja yhdessä virkistyminen kuuluu vuosisuunnitelmaan. Päivystyssitoumus on aina vuoden mittainen.

Koulutuksissa perehdytään muun muassa ihmissuhteisiin, mielenterveyden kysymyksiin, ihmisen elämänkaaren kriiseihin ja traumoihin.  Tämän kevään sielunhoidonkoulutuksissa avataan tunteita, häpeää ja syyllisyyttä.

– Näistä ihmiselämän eri osa-alueita käsittelevistä koulutuksista on suurta apua myös omassa henkilökohtaisessa elämässä, kokoaa Niemi päivystäjien kokemuksia.

– Koska palvelun tarjoaa Suomen luterilainen kirkko, myös sielunhoidon koulutus ja perehtyminen hengellisyyteen ovat koulutusohjelmassa tarjolla, kertoo Niemi.

Kaksi naista matkapuhelimet käsissään
Kirkon Chat on osoittanut tarpeellisuutensa. Kuvassa ovat Riitta-Liisa Rusi ja Outi Niemi(arkistokuva).Kuva Jussi Laitinen

Ihmissuhteet ja arki keskustelujen yleisimmät aiheet

Kirkon keskusteluavun puhelimessa ja chatissä käytyjen keskustelujen määrä nousi vuonna 2019. Keskusteluja oli 16 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Keskusteluavun puhelimessa käytiin lähes 50 000 ja chatissä noin 5 300 keskustelua. Yhden puhelun keskimääräinen kesto oli 15 minuutta

Puhelimessa käydyistä keskusteluista viidesosa koski ihmissuhteita sekä liki saman verran arjen tilanteita. Myös chatissä suosituin keskustelunaihe oli ihmissuhteet. Myös hyvinvointi, sairaus ja yksinäisyys olivat yleisiä keskustelunaiheita. Uskosta ja elämän merkityksestä halusi puhua noin joka 20. soittaja.

Palveleva puhelin päivystää joka päivä kello 18–24.  Numero on kaikkialla Suomessa 040 022 11 80.

Jos olet kiinnostunut toimimaan Kirkon keskusteluavan päivystäjänä Tampereella, ota yhteyttä Outi Niemeen,  outi.niemi@evl.fi tai p. 040 804 8388