Uutiset 2020

5.4.2020 14.00

Palmusunnuntain saarna kuunneltavana ja luettavana

Kirkkoherra Ari Paavilaisen saarna Tuomiokirkosta palmusunnuntaina 5.4.2020.

Saarna palmusunnuntaina Tuomiokirkossa 5.4.2020                              

 Joh. 12: 1-8 Maria voitelee Jeesuksen jalat


Olemme nähneet kaikki sodanaikaisia kuvia naisista, joiden päät oli ajeltu paljaiksi. Heidät oli häväisty. He olivat keskitysleirien vankeja tai vihollisten kanssa seurustelleita. Nyt hiuksista luovutaan sairauden tai muun pakottavan syyn tähden. Hiukset ovat naisille erityinen ja henkilökohtainen asia.

Jalat olivat ihmisruumiin alhaisin osa. Jaloilla kuljetaan maan tomussa ja liassa. Jalkapohjien näyttäminen on Välimeren maiden kulttuurissa edelleen halveksunnan osoitus. Jalkojen peseminen oli alimmaisen palvelijan tehtävä.

Maria käytti kalleimman mahdollisimman asian Jeesuksen ruumiin halvimpaan mahdolliseen osaan ja kuivasi ne sillä kalleimmalla mitä hänellä oli jäljellä. Tämä ylenpalttinen kunnioituksen osoitus kumpusi kiitollisuudesta, koska Jeesus oli herättänyt kuolleista Marian veljen Lasaruksen.  Maria olisi kunnioittanut Jeesusta vieläkin arvokkaammilla tavoilla, jos hänellä olisi ollut siihen mahdollisuus. eikä sekään olisi ollut mitään verrattuna siihen, millaisen lahjan Jeesuksessa Maria koki saaneensa.

Ihmiskunta on aina käyttänyt sen parhaimman mitä heillä on kunnioittaakseen Jumalaa. Siksi kirkot ja temppelit ovat niin upeita. Yksi kauneimmista ja upeimmista temppeleistä, mitä Suomessa on, on tämä Tampereen Tuomiokirkko

Tänään ihmetellään tätä Tuomiokirkkoa. Miksi ihmeessä on käytetty niin paljon rahaa, aikaa ja vaivaa näin upean rakennuksen tekemiseksi? Miksi vielä kirkko? Miksi ei näitäkin rahoja annettu köyhille?

Tämä on Juudaksen kysymys.

Juudaksen kysymys on järkevä. Marian tempussa ei ole mitään järkeä. Juudaksesta sanottiin, että hän ei välittänyt köyhistä vaan halusi käyttää ne itse. Tänään helposti ajattelemme Juudaksen tavoin. Mitä voisimmekaan tehdä kaikella sillä, mitä on käytetty kirkkoon. Ja samoin kuin Juudaksen aikaan rahat, jotka on kirkolta säästetty, tulevat kuitenkin aika huonosti köyhien hyväksi käytetyksi. Monet omat tarpeemme tulevat sitten kuitenkin ennen köyhien tarpeita.

Juudaksen sanat olivat myös Jeesukselle henkilökohtaisen halveksunnan osoitus. Hän ei suonut Jeesukselle sitä kunnianosoitusta, minkä Maria kaikesta sydämestään ja kiitollisuudestaan Jeesukselle antoi. Juudasta ei myöskään enää askarruttanut se, että Jeesus oli juuri herättänyt kuolleista Marian veljen Lasaruksen. Hän ei pohtinut mitä merkitsee, että Jeesus herättää kuolleita. Kaikki kiinnostus elämää kohtaan oli kuollut Juudaksesta. Hän murehti niitä kolmeasataa denaaria.

Olen ollut palaverissa, jossa olemme joutuneet miettimään tämän kirkon arvoa. Millainen olisi se vakuutuskorvaus, joka tästä kirkosta maksettaisiin. Mitä tämän kirkon sijaan pitäisi rakentaa, jos tämä kirkko jostain syystä tuhoutuisi.

Mikään rahallinen korvaus ei lopulta riittäisi korvaamaan tätä kirkkoa. Aika on tehnyt tästä kirkosta tamperelaisille ja niin monille suomalaisille korvaamattoman. Kaikki taideteokset ja tähän kirkkoon liittyvät muistot ovat korvaamattomia. Tämä kirkko on yksi suuri merkkiteos Suomen kulttuurin kultaisilta vuosilta. Tampere ja Suomi eivät olisi samaa ilman Tuomiokirkkoa.

Kristittynä tähän rakennukseen liittyy myös toisenlaisia merkityksiä. Tämä on Jumalan sanan kuulemisen paikka, vaikka vain näin kuvan ja äänen välityksellä. Tämä merkitsee uskoa tulevaisuuteen ja jatkuvuutta. Tämä kirkko on koska usko on. Koska usko on synnyttänyt ihmisissä tuota Marian ylenpalttista kiitollisuutta.

Tätä ihmeellistä rakennusta ei ole rakennettu vain taitavin käsin ja terävin mielin, vaan sen ovat rakentaneet ja hioneet valmiiksi iankaikkisesta elämästä kiitolliset sydämet. Tämä rakennus on rakennettu Jumalan valtakunnan temppeliksi tänne maan päälle julistamaan ilosanomaa ja palvelemaan lähimmäisiä sukupolvesta sukupolveen.

Kirkossa kerrotaan Jeesuksesta, hänen teoistaan ja hänen rakkaudestaan. Kirkossa itketään ja iloitaan. Siellä vietetään elämän suuria juhlia. Mutta ennen kaikkea kirkossa palvellaan ihmisiä niin kuin Jeesus teki. Jeesus lupasi, että kirkolla on aina ainakin köyhät. Köyhissä lähimmäisissä Jeesus kohtaakin jokaisen ihan erityisellä tavalla.

Näinä päivinä niin kirkko kuin koko yhteiskunta etsii parasta tapaa palvella hätään joutunutta ihmistä tämän kriisin keskellä. Kirkko jakaa tarvitseville sitä, mitä monet ihmiset haluavat toisilleen lahjoittaa. Seurakunnat ympäri maata toivat hädän lievittämiseksi ja rakkauden levittämiseksi. Usko Jeesukseen antaa näyn siitä, ettei mikään ole arvokkaampaa kuin toinen ihminen ja iankaikkinen elämä.

Marialle hänen veljensä kuolleista herääminen antoi uskon, että Jeesuksella on myös iankaikkisen elämän avaimet. Nämä ihmeteot ja Lasaruksen kuolleista herättäminen toivat Jeesukselle suuren kansansuosion, kun hän tuli kaupunkiin. Ihmiset näkivät hänessä Jumalan hyvät teot ja uskoivat Jeesuksen rakkauden sanoman.

Mutta tämän hyvän näkemisen rinnalla ihmisen sydämessä on aina se toinen todellisuus. Se joka ei näe eikä ymmärrä. Se joka ajattelee kaikessa ja kaikesta vain omaa etuaan. Se joka laskee ja puntaroi. Se jolle oma pienikin ja hetkellinen taloudellinen etu on tärkeämpi kuin koko muu maailma tai iankaikkinen elämä.

Se toinen todellisuus merkitsee Juudaksen kohtaloa. Ei nähdä Jumalan ihmeellisiä lahjoja ympärillämme. Ei nähdä kuinka paljon ollaan kuitenkin saatu. Ei ymmärretä elämän ja jokaisen hetken arvoa ja merkitystä. Pelätään niin kovasti. että jäädään ilman niitä muutamaa denaaria eikä huomata Jumalaa vierellämme.

Juudas jäi ilman kolmeasataa denaaria. Se oli kyllä paljon rahaa. Lopulta Juudas myi Jeesuksen kolmellakymmenellä hopearahalla. Tuolla summalla orja vaihtoi omistajaa.  Arjessa myydään usein se rakkain ja kallein ja koko elämä vastaavalla summalla.

Se toinen todellisuus näkyy toisten ihmisten kohtaamisessa. Ihmiset myydään halvalla. Heillä ei ole mitään merkitystä. Heidän olemassa oloaan ei huomata. Ihmisillä on vain välineen arvo.

Myös usko näkyy siinä, miten ihmisiä kohdellaan. Usko näkee ihmisen mittaamattoman arvon. Uskon kautta lapsissa nähdään tulevaisuus, puolisossa elämän kumppani ja jokaisessa lähimmäisessä Jeesuksen kasvot. Usko näkee ihmiset Jumalan lapsina. Usko on valmis toisen puolesta mihin tahansa. Usko näkee ihmiset Jumalan silmin.

Usko tarkoittaa, että kohtelemme toisia ihmisiä niin hyvin kuin suinkin voimme.

Ei murehdita rahaa tänä pääsiäisenä. Iloitaan siitä, että Jumalan valtakunta on meidän.

Ari Paavilainen
Harjun seurakunnan kirkkoherra


Palaa otsikoihin