Uutiset 2020

23.10.2020 16.04

Pyhäinpäivänä sytytetään kynttilä läheisten muistolle

Pyhäinpäivänä rakkaita muistetaan usein sytyttämällä kynttilä läheisen haudalle. Tampereen seurakuntien työntekijöitä päivystää pyhäinpäivänä lauantaina 31.10. Kalevankankaan, Messukylän, Teiskon ja Aitolahden vanhan kirkon hautausmailla ja kuuntelevat ihmisten iloja ja suruja.

Puussa roikkuu kolme lyhtyä hautausmaan syksyisessä maisemassa ja kädessä oleva valkoinen lyhty lisätään joukkoon.
Kynttilän voi sytyttää myös hautaismailla olevilla muualle haudattujen muistomerkille tai vaikkapa kotona. Kuva Hannu Jukola
Kalevankankaan ja Lamminpään kappeleissa voi myös hiljentyä pyhäinpäivän musiikkihetkissä.

Hervannassa taas voi osallistua  pyhäinpäivän kynttiläkävelyyn.  Lyhtykulkue kävellen kiertää Ahvenisjärven ympäri. Kokoontuminen klo 17 Ahvenisjärven laiturilla. Voit ottaa oman kynttilän tai lyhdyn mukaasi.

Päivystykset hautausmailla pyhäinpäivänä 31.10.

Kalevankankaan hautausmaalla seurakuntien työntekijät tavattavissa jo keskiviikosta 28. lokakuuta alkaen.
Kynttilälyhty palaa haudalla, jossa on kanervaistutus, pimeää taustaa valaiset hautojen kynttilöiden valot.
Pyhäinpäivän messuissa ja hartaushetkessä muistetaan vuoden aikana kuolleita seurakuntalaisia lukemalla heidän nimensä. Kuva Aarne Ormio, Kirkon kuvapankki

Aitolahden vanhan kirkon hautausmaa
Työntekijöitä tavattavissa messun jälkeen. Messu alkaa kello 11.

Kalevankankaan hautausmaa
Seurakuntien työntekijöitä päivystää kappelin edessä keskiviikosta 28.10. perjantaihin 30.10. kello 14-18 ja pyhäinpäivänä lauantaina 31.10 kello 15-20

Messukylän hautausmaa
Työntekijöitä tavattavissa pyhäinpäivänä kello 14-20. Tarjolla lämmintä juotavaa

Teiskon hautausmaa
Työntekijöitä tavattavissa pyhäinpäivänä kello 12-15.

Pyhäinpäivän musiikkihetket

Kalevankankaan isossa kappelissa kello 16 ja 17  esiintyy Kamarimusiikkiseuran kvartetti.

Surun ja toivon musiikkia soi Lamminpään isossa kappelissa kello 13, 15 ja 17. Esiintymässä Harjun Kanttorikvartetti

Lamminpään musiikkihetkissä luetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden seurakuntalaisten nimet sukunimen mukaan seuraavasti: klo 13 A-J, klo 15 K-R ja klo 17 S-Ö.

Katso tästä pyhäinpäiväviikonlopun konsertit

Pyhäinpaivän messut

Osassa pyhäinpäivän messuissa ja  hartaushetkessä  muistetaan vuoden aikana kuolleita seurakuntalaisia  lukemalla heidän nimensä ja sytymällä kynttilä heidän muistolleen. Katso pyhäinpäivän messut tästä.