Uutiset 2020

27.10.2020 9.20

Pyhäinpäiväviikonlopun musiikkitarjonta luo lohtua kaipaukseen

Aikojen alusta asti musiikki on toiminut apuna syvimpien tunteiden käsittelyssä. Musiikki tuo toivoa, hoitaa ja rohkaisee epävarman ajan keskellä – ja aivan erityisesti silloin, kun kaipaamme jotakin tai jotakuta.

Tampereen kirkoissa ja siunauskappeleissa tarjoutuu viikonlopun mittaan monia mahdollisuuksia elävän musiikin kokemiseen.

Hanna Ekolan kasvokuva.
Hanna Ekola laulaa lohdun ja toivon lauluja Lielahden kirkossa perjantaina 30.10.2020. Kuva Henna Mitrunen
Perjantaina 30. lokakuuta kello 19 Lietsun gospelkirkossa konsertoivat Hanna Ekola ja Virpi Salo teemalla Lohdun ja toivon lauluja. Konsertin yhteydessä toimii myös gospel-kahvila ja käsiohjelmia myydään 10 euron hintaan.

Pyhäinpäivän musiikkihetket

Pyhäinpäivänä lauantaina Lamminpään kappelissa Harjun Kanttorikvartetti tarjoilee Surun ja toivon musiikkia kolmeen otteeseen: kello 13, 15 ja 17.

Kalevankankaan isossa kappelissa on luvassa Pyhäinpäivän musiikkihetki kello 16 ja 17 Tampereen Kamarimusiikkiseuran jousikvartetin johdolla.

Härmälän kirkossa vietetään Pyhäinpäivän musiikillista messua lauantaina kello 16. Messussa musiikkiavustajana toimii baritoni Wille Enckell.

Arvo Pärtin passio Tuomiokirkossa

Perinteinen pyhäinpäivän iltakonsertti Tuomiokirkossa on tänä vuonna Arvo Pärtin Johannes-passio.

Sampo Haapaniemen rintakuva.
Sampo Haapaniemi esittää Jeesusta pyhäinpäivän Johannes-passiossa. Kuva Helmi Korhonen
Kello 19 alkavassa konsertissa esiintyvät Helsingin kamarikuoro ja soitinyhtye solisteinaan Sampo Haapaniemi, baritoni (Jeesus), Martti Anttila, tenori (Pilatus), Linnéa Sundfær Casserly, sopraano (evankelista), Sirkku Rintamäki, mezzosopraano (evankelista), Mats Lillhannus, tenori (evankelista) ja Jussi Linnanmäki, bassobaritoni (evankelista).

Elokuussa kantaesityksensä saanut teos kertoo pääsiäistarinan evankelista Johanneksen mukaan.

– Luonteeltaan Passio on äärimmäisen intensiivinen ja meditatiivinen, kertoo konsertin kapellimestari Nils Schweckendiek. – Puhdas, mutta täynnä hillittyä tunnetta.

Konsertin pääsyliput ovat myynnissä ennakkoon hintaan 20 € + käsittelymaksu (lippu.fi); ovelta lippuja voi ostaa 30 €:n hintaan, mikäli niitä on vielä jäljellä.

Barokkimusiikkia uskonpuhdistuksen muistoksi

Sunnuntaina 1. marraskuuta vietetään uskonpuhdistuksen muistopäivää, ja Aleksanterin kirkon messussa kello 10 musisoi vanhan musiikin opiskelijoista koottu barokkiorkesteri Concerto Ostrobotnia Aira Maria Lehtipuun johdolla.

Ohjelmistossa on muun muassa reformaation tunnetuimpaan virteen Jumala ompi linnamme pohjautuva sävellys.

– Kaikki teokset soitetaan ns. keskisävelvirityksessä, jonka intervallien puhtaus antaa kuulijalleen elämyksellisen kokemuksen puhtaasti soivina harmonioina, kertoo messun kanttori Riikka Viljakainen.

Laulaen tutuksi -ilta

Musiikkiviikonlopun päätteeksi päästään vielä veisaamaan yhdessä, kun Linnainmaan seurakuntakeskuksella vietetään Laulaen tutuksi –iltaa Siionin virsien parissa sunnuntaina 1. marraskuuta klo 18. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, ja kahvitarjoilu alkaa kello 17.30.

Huom! Tilaisuuksissa noudatetaan tilojen koronamitoituksia, eli kuulijoita mahtuu vain rajallinen määrä. Yleisölle suositellaan kasvomaskien käyttämistä.