Uutiset 2020

10.7.2020 10.09

Pyhiinvaellukset jatkuvat läpi kesän

Tarvitsetko apua koronakeväästä elpymiseen? PyhiinvaellusTampere jatkaa ohjattuja ja mobiilisti toteutettuja pyhiinvaelluksia tai hiljaisia luontovaelluksia. Turvallisesti pienissä ryhmissä - hiljaisuudessa vaeltaen - pysähdellen ja ohjattua ihmettelyä harjoittaen - eri puolilla Tamperetta - viikon jokaisena arkipäivänä.

MAANANTAISIN HILJAINEN LUONTOPYHIINVAELLUS

Luonto hoitaa ja Luojan kädenjäljet puhuttelevat. Kuljemme aistit auki hiljaisuudessa, pysähdellen. Ota mukaan vesipullo ja pientä evästä. Mahdollisuus keskusteluun vaelluksen jälkeen

Rauhaniemen kansankylpylän P-paikalta Kaupin luontoon ja Näsijärven rannoille 13.7., 20.7., 27.7. klo 17.30-19.00.

Mahdollisuus uimiseen vaelluksen jälkeen Rauhaniemessä. Katso www.rauhaniemi.net.

TIISTAISIN HILJAINEN LUONTOPYHIINVAELLUS KINTULAMMILLA

Hiljainen ohjattu vaellus suuntautuu nyt syvemmälle luonnonsuojelualueen metsään, suolle ja koskemattomaan luontoon. Tunnustelemme, miten maa kannattelee ja puut auttavat hengittämään, miten luonto auttaa vaeltajaa palaamaan itseensä ja myötätunnolla kohtaamaan sen, mikä on läsnä juuri nyt. Mahdollisuus keskusteluun vaelluksen jälkeen.

Lähdöt 14.7. ja 21.7 Kortejärven/ Kirkkokiven P1-paikalta klo 14 ja klo 17.  Kesto 2,5 h. Sään mukainen varustus, istuinalusta ja omat eväät. Älä siis käänny ensimmäisestä Kintulammin viitasta vasempaan vaan aja Pulesjärventietä eteenpäin ja lopulta Kortejärven viitasta vasempaan. Katso ajo-ohjeet ja kartta kintulammi.fi.

ELÄMÄNI ASKELEET - hiljainen vaellus 15.7., 22.7., ja 29.7.Kalevankankaan hautausmaalla oman elämän askelia myötätunnolla katsellen. Ohjaajina Kalevankankaalla kesän ajan ma-pe klo 12-16 päivystävät papit ja diakonit. Mahdollisuus keskusteluun vaelluksen jälkeen.

Lähdöt Kappelin portailta klo 14 ja klo 16. Kesto noin 1 h 15 min.

HAAKSIRIKOSTA VALOON uusi pyhiinvaellusreitti Pispalan kirkolta Finlaysonin kirkolle vaelletaan ensimmäisen kerran 16.7. klo 17-19. Ohjaajina Erkki Niinimäki ja pastori Jussi Holopainen.

Perheenäiti katseli Pispalaharjulta Kurulaivan uppoamista ja laittoi kädet ristiin. Luojan ja luomakunnan kannattelemana katselemme Näsijärven rannalla omaa elämäämme, sen haaksirikkoja ja niistä selviytymistä. Annamme kesän valon tuoda iloa matkallemme.

KULUTTAMISESTA OSALLISUUTEEN - ekopyhiinvaellus
Hervannan kirkolta 23.7. klo 17 Lahdesjärven kautta Ahlmannille. Luonto ei ole kuluttamisen resurssi vaan kumppani. Mikä voisi olla minulle riittävästi? Samalla kuljet pitkin polkuja ja paikkoja, joita et aiemmin ole nähnyt. Bussilla helppo saapua Hervantaan ja lähteä Ahlmannilta joko takaisin Hervantaan tai keskustan suuntaan. Ohjaajina Aulikki Kalliolahti ja Jussi Holopainen.

TEISKON KAMINO – pyhiinvaellus osin vanhaa kirkkoreittiä pitkin Terälahdesta Teiskon kirkolle la 25.7. klo 13.30. Hienoa teiskolaista luontoympäristöä. "Tehdään tästä reitistä yhdessä Teiskon Kamino!" Mahdollisuus ehtoolliseen. Jätä auto Teiskon kirkolle ja jatka bussilla nro 90 Terälahteen tai tule bussilla keskustasta asti menopaluu. Ohjaajina pastori Jussi Holopainen, Elina Nyman ja teiskolaisia vaikuttajia. Pyhiinvaellustampere.fi.

PERJANTAISIN LÄHIKIRKKOJEN JA KAUPUNGINOSIEN HILJAISET VAELLUKSET

Mitä kaikkea löytyykään läheltä? Tuttukin ympäristö voi paljastaa uudet kasvonsa. Hiljaisuus avaa aistit ja erilaisten luontopaikkojen ihmettelyn ja puhutelluksi tulemisen. Lepäämistä, maadoittumista ja hengittelyä. Jumalan läsäolon ja myötätunnon ihmettelyä.

Kalevan lähikirkon hiljainen vaellus. Lähtö 17.7. klo 13 Kalevan kirkon pääovilta. Kirjoita matkan varrelta oma rukouksesi. Kesto noin 1,5 h. Ohjaajina Aulikki Kalliolahti ja Erkki Niinimäki.

Krusifiksin tie - pyhiinvaellus Pispalan kirkolta Gaddin kappelille ja Harjun seurakunnan varhaiseen historiaan. Aloitamme Pispalan kirkosta Krusifiksin edestä. Millainen oli krusifiksin tie kirkkoon? Pysähdymme Palaneen kirkon muistomerkillä: Miksi ja miten kirkko paloi? Ja mitä siitä seurasi? Laskeudumme uittotunneliin ihmettelemään ristiä katossa. Jatkamme harjua kohden ruumispuntaria ja sen tarinaa. Laskeudumme lopulta Gaddin kappelille ja Harjun kappeliseurakunnan historiaan. Historian kerrostumia avaa ylivahtimestari ja Harjun historian tuntija, ylivahtimestari Seppo Janhonen ja pyhiinvaelluksen ulottuvuuksia hengellisen ohjauksen pastori Jussi Holopainen.

PYHÄT PAIKAT - URBAANIT VAELTAJAT pyhiinvaellus 29.7.-1.8.Pyhän Olavin kirkolle. Mahdollisuus tulla vaeltamaan päiväksi tai koko ajaksi omin eväin ja telttamajoituksella. Lähtöpaikat: 29.7. Vesilahti. 30.7. Lempäälä ja Härmälä. 31.7. Ylöjärvi, Pirkkala ja Tesoma. 1.8. karkun rautatieasema.

Katso lisää Pyhät paikat - urbaanit vaeltajat Facebook tapahtuma ja pyhiinvaellustampere.fi.

Eloisan elokuun Hiljaiset luontopyhiinvaellukset
Kintulammilla 8.-9.8. Ohjelma tarkentuu.Ei edellytä ilmoittautumista.

Tiedustelut pyhiinvaelluksista:
Jussi Holopainen