Uutiset 2020

14.1.2020 15.33

Pyhiinvaelluspäivässä jaetaan kokemuksia ja merkityksiä

Elämäni caminot -pyhiinvaelluspäivä houkuttelee pyhiinvaelluksista kiinnostuneita ihmisiä 15. helmikuuta Tampereelle. Päivässä esitellään pyhiinvaellusreittejä, niihin valmistautumista ja kuljetun matkan vaikutusta. Työskentelyn ja kaupunkipyhiinvaelluksen jälkeen järjestetään Vaeltajan messu Vanhassa kirkossa.

Nainen katselee kevättalvista järvimaisemaa.
Samassa yhteydessä tehdään tutuksi PyhiinvaellusTampere -reitistöjä, Vaeltava Pirkanmaa -vaellusviikkoa heinäkuun lopulla sekä julkaistaan pyhiinvaellus- ja retriittikalenteri, kertoo Tampereen seurakuntien hengellisen ohjauksen vt. pastori Teemu Salminen.

Päivän teemana on Elämäni caminot – kutsuja sisäiselle matkalle ja päivän pääpuhujaksi on lupautunut Mirja Kärnä. Hän käveli vuonna 2014 Suomesta Espanjan Santiago de Compostelaan, joka on suosittu pyhiinvaelluskohde.

Kärnä on tehnyt kävelemisestä ja kirjoittamisesta ammatin itselleen ja valmistelee pro gradua Itä-Suomen yliopistossa. Lopputyön aiheena on henkinen älykkyys. Se linkittyy henkilökohtaisella tasolla Kärnän omiin vaelluksiin, ja niihin liittyviin oivalluksiin ja lahjoihin.

– Työpajoissa pyhiinvaeltajat saavat jakaa käytännön vaellusvinkkejä ja kokemuksia sekä pohtia, miten koettu on syventynyt ja luonut merkitystä elämään. Yksi näkökulma vaeltamiseen on luontokumppanuus ja ekoteologia, kertoo Salminen.
  • Ilmoittautuminen 15.1.–10.2. sähköpostitse: dyv.tampere@evl.fi