Uutiset 2020

29.7.2020 10.43

Ranskalaista eleganssia ja kotimainen kantaesitys Tuomiokirkossa

Katedraali.org –musiikkia uruille ”in tempore coroni” jatkuu torstaina 30. heinäkuuta kello 19, kun helsinkiläinen urkuri Santeri Siimes saapuu vieraaksi Tuomiokirkkoon.

Illan ohjelmassa kuullaan erityisesti 1800- ja 1900-lukujen ranskalais-belgialaisen koulukunnan urkumusiikkia, kuten Aloÿs Claussmannin virtuoottinen Scherzo ja Joseph Jongenin viehkeä Improvisation-Caprice.

Konsertti päättyy säveltäjänäkin tunnetun Santeri Siimeksen teoksen Suite symphonique -kantaesitykseen. Neliosainen sarja on sävelletty helmi-maaliskuussa 2020.

Helsingissä 1981 syntynyt Santeri Siimes opiskeli urkujen- ja pianonsoittoa Sibelius-Akatemiassa opettajinaan mm. Harri Viitanen, Meri Louhos ja Carlos Juris. Lisäksi hän täydensi urkuopintojaan Naji Hakimin mestarikurssilla vuonna 1999. Siimeksen ohjelmisto ulottuu vanhasta musiikista nykymusiikkiin, mutta hän on omistautunut erityisesti 1800- ja 1900-lukujen ranskalaisen koulukunnan urkumusiikin esittämiseen. Hän on esiintynyt eri puolilla Suomea sekä Ranskassa, mm. Pariisin Notre-Damessa vuonna 2009, Ruotsissa, Portugalissa, Espanjassa, Italiassa ja Vatikaanissa.

Säveltäjänä Siimes on itseoppinut. Hänen tuotantonsa käsittää mm. kaksitoista urkusinfoniaa ynnä muita soolosoitinteoksia uruille, pianolle, cembalolle, kitaralle ja huilulle sekä kamari-, orkesteri- ja vokaalimusiikkia, yhteensä noin 150 teosta. Sävellyskonsertteja hän on pitänyt Helsingin Kallion kirkossa vuonna 2003 ja Helsingin tuomiokirkossa 2007. Kesällä 2010 ilmestyi Siimeksen ensimmäinen soololevy, jolla hän esittää mm. 10. ja 11. urkusinfoniansa Kallion kirkon pääuruilla. Vuonna 2011 Siimeksen teos Trois études voitti toisen palkinnon kansainvälisessä Aristide Cavaillé-Coll -sävellyskilpailussa Ranskassa. Sävellystilauksia hän on vastaanottanut Suomesta, Espanjasta ja Yhdysvalloista. Tänään kantaesityksensä saava Suite symphonique on sävelletty helmi-maaliskuussa 2020.

Musiikillisen työn ohella Santeri Siimes on opiskellut romaanista filologiaa Helsingin yliopistossa ja toiminut useiden romaanisten kielten opettajana. Tätä nykyä hän opettaa galegon kieltä ja Galician kirjallisuutta Helsingin yliopiston Humanistisessa tiedekunnassa sekä portugalia ja espanjaa Helsingin yliopiston Kielikeskuksessa.