Uutiset 2020

11.3.2020 16.23

Rippikoulut ja kesän leirit pyritään pitämään suunnitelmien mukaan

Tämän hetkisen tiedon mukaan kaikki rippikoululaiset voivat suorittaa rippikoulunsa ja osallistua konfirmaatioon kesän aikana. Myös perheleirit ja kouluikäisten leirit pyritään pitämään suunnitelmien mukaan.

Nuoret istuvat ulkona penkeillä kesällä ja katsovat vihkoja.
Ensi kesän rippileireille on ilmoittautunut lähes 1 500 nuorta. Kuva Jussi Laitinen
Tampereen seurakuntayhtymän valmiustoimikunta ja johtoryhmä seuraavat koronaviruksen leviämistä ja arvioivat tarvittavia toimenpiteitä jatkuvasti.

— Toimenpiteistä ja muutoksista tiedotamme heti, kun niistä on päätetty, lupaa viestintäjohtaja Sami Kallioinen.

— Lasten, nuorten ja perheiden turvallisuus ja hyvinvointi on tietysti ensisijainen tavoitteemme.

Tampereen seurakuntien toimintaohjeet

1. Leirille tai yhteisiin tapaamisiin (mukaan lukien konfirmaatiot) ei saa tulla, jos on kuumetta tai flunssan oireita (esim. nuha, yskä tai kipeä kurkku).
  2. Hygieniasta huolehditaan erityisen hyvin: Kädet pestään vedellä ja saippualla,  ja ne  kuivataan huolellisesti paperiin. Yskitään ja aivastetaan kertakäyttönenäliinoihin tai omaan kyynärtaipeeseen.
  3. Ei kätellä eikä halata.

Ulkomaan rippikoulut

• Ulkomaan rippikoulut (Englanti, Espanja, Saksa ja Viro) pyritään pitämään suunnitelmien mukaan. Mikäli ulkoministeriön matkustusohje muuttuu, matkatoimisto peruuttaa matkat.
  • Tällöin korvaava rippikoululeiri järjestetään kotimaassa mahdollisimman samaan aikaan, ja  konfirmaatio voidaan pitää jo sovittuna päivänä.

Kevään kaupunkitapaamiset ja viikonloppuleirit

• Keväällä olevat rippikoulujen ja nuorisotyön kaupunkitapaamiset ja viikonloppuleirit pyritään pitämään suunnitelmien mukaan.
  • Jos seurakuntayhtymän johtoryhmä tai terveysviranomainen päättää, että kokoontuva toiminta keskeytetään määräajaksi, rippikouluopetus järjestetään tältä osin verkko-opetuksena ja itsenäisenä työskentelynä.

Kesän rippikoululeirit ja kaupunkirippikoulut

• Kesän rippikoululeirit ja kaupunkirippikoulut pyritään pitämään suunnitelmien mukaan.

Kouluikäisten leirit ja perheleirit

• Kesän perheleirit ja kouluikäisten leirit pyritään pitämään suunnitelmien mukaan.
  • Jos seurakuntayhtymän johtoryhmä tai terveysviranomainen päättää, että kokoontuva toiminta keskeytetään määräajaksi, niin leirit peruutetaan tältä ajalta .
  • Kesän leirit väistyvät myös, jos rippikoulujen takia on tehtävä uusia leirijärjestelyjä. Tällöin leirikesän leirien tilalle pyritään järjestämään korvaavaa toimintaa.

Ajantasaista tietoa verkkosivuilta

Lisätietoja antavat