Uutiset 2020

22.10.2020 7.11

Ruokakassikeräys innosti ihmiset auttamaan: tavoite tuli täyteen ennätysnopeasti!

Tampereen seurakuntien ja Moro-lehden ruokakassikeräys keräsi ennätyksellisen lyhyessä ajassa yli 100 000 euroa ruoka-avun hyväksi.

Nainen seisoo varastohyllyjen edessä ja pitää käsisään isoa valkoista kylttiä, jossa lukee 144 000! Kiitos te ihanat.
Elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen on kiitollinen lahjoittajien avusta.
Keräys avattiin 1.10. ja reilun parin viikon kuluessa tavoite tuli täyteen. Lahjoituksia ovat tehneet niin yksittäiset ihmiset kuin lukuisat yrityksetkin.

- Valtavan iso, sydämellinen kiitos teille arjen enkeleille. Olette kultaa ja hopeaa, kiittelee lahjoituksien määrästä häkeltynyt Tampereen seurakuntien elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen.

Apu tulee tarpeeseen, sillä koronaviruksen myötä ruoka-avun tarve on kasvanut kaupungissa huimasti. Keräysrahoilla hankitaan ruokaa koronaviruksen kurittamille vähävaraisille lapsiperheille ja pulaan joutuneille pienyrittäjille.

- Ensisijaisesti avustukset ohjataan uusille ruoka-apua tarvitseville henkilöille akuuttiin hätään, kun joutuu odottamaan esimerkiksi Kelan päätöksiä tai liiton korvauksia, Palkonen kertoo.

- Lahjoitusvaroilla ostetaan myös täydennystä arjen ruokakasseihin ja mahdollistetaan joulunruoat 1500 talouteen.

Kokoomuksen varapuheenjohtaja ja keräyksen kummi Anna-Kaisa Ikonen ilahtuu kuulleessaan hienot uutiset keräystavoitteen ylittymisestä.

- Onpa huikean hieno tieto! Hyvyyttä on.

- Sydäntä todella lämmittää huomata, miten paljon välittämistä kaupunkiimme mahtuu vaikeallakin hetkellä. Uskon ja toivon, että keräys tuo iloa niin ruoka-apua tarvitseville kuin niille, jotka ovat antaneet omastaan toisten hyväksi. Suurkiitos jokaiselle mukaan lähteneelle, lahjoituksenne on tärkeä ja tulee aitoon tarpeeseen.

Tampereen seurakuntien ruokapankki toimittaa ruokaa niin seurakuntien kuin yhteistyökumppaneiden kautta edelleen jaettavaksi. Tavallisena vuonna ruokakasseja jaetaan liki 30 000 tuhatta mutta tänä vuonna ruokakassien määrä nousee huomattavasti. Ruokapankki saa omaan jakeluunsa ruokaa EU:n ruoka-apuna ja hävikkiruokalahjoituksina, mutta epidemian aikana Ruokapankki on myös ostanut ruokaa huomattavasti tavanomaista enemmän.