Uutiset 2020

11.12.2020 13.10

Sairaalapapit ovat tukena kriisin keskellä

Vakavasti sairastunut ihminen kyselee usein merkitystä ja tarkoitusta elämälleen. Miksi minä? Mikä tarkoitus tällä kaikella on? Koronatilanne voi herättää huolta myös potilaissa, joilla on jo muita sairauksia. Miten on mahdollista jaksaa, jos tulee vielä korona?

Kaksi miestä, joista toinen on pappi, istuvat pyöreän pöydän ääressä.
Sairaalapappi Teemu Paarlahti Tampereen yliopistollisen sairaalan hiljentymishuoneessa. Kuva Jussi Laitinen
- Tärkein työsarka meillä sairaalapapeilla on sairaaloissa ja vanhusten hoivakodeissa. Mutta meihin voivat ottaa yhteyttä myös kotisairaalan potilaat ja heidän läheisensä, vierailemme pyydettäessä myös kodeissa. Sairaalapapit toimivat seuraavissa Tampereen sairaaloissa ja hoivakodeissa: Tays keskussairaala, Tays Hatanpään sairaala, Tays Pitkäniemen sairaala, Rauhaniemen sairaala, Koukkuniemen alueen hoivakodit, Pirkanmaan hoitokoti ja Tays kotisairaala, sairaalasielunhoidon johtaja Mika Kallunki kertoo.

-  Meitä on kaikkiaan kahdeksan sairaalapappia. Lisäksi tiimiimme kuuluu kehitysvammaistyön pastori. Viime vuonna sairaalapappien kohtaamisia potilaiden, heidän läheistensä ja henkilökunnan kanssa oli 5 940, sairaalasielunhoidon johtaja Mika Kallunki mainitsee.

Yhteydenotot sairaalapappeihin tapahtuvat usein hoitohenkilökunnan välityksellä, mutta potilaat ja heidän läheisensä voivat ottaa myös suoraan yhteyttä. Iltaisin ja viikonloppuisin päivystävän sairaalapapin tavoittaa Taysin keskuksen kautta. Keskusteluaikaa ei tarvitse odottaa pitkään.

- Mietin tällä hetkellä erityisesi yksinäisyyttä ja sitä, että nyt potilaiden läheiset eivät pääse vierailemaan sairaaloissa muulloin kuin kriittisissä tilanteissa. Sairaalapapit voivat olla lievittämässä myös yksinäisyyttä, johon auttaa toisen ihmisen läsnäolo, Kallunki pohtii.

Muista myös nämä:

• Tampereen seudun sairaaloissa olevia ja heidän omaisiaan varten on päivystävä sairaalapappi (arkisin ma-pe päivystysaika on klo 16–22, lauantaisin ja sunnuntaisin päivystävän sairaalapapin tavoittaa kello 8–22. Päivystävään sairaalapappiin otetaan yhteys osaston henkilökunnan välityksellä Tampereen yliopistollisen sairaalan keskuksen kautta. Taysissa seurakuntien 4 lastenohjaajaa järjestävät lapsille leikkitoimintaa joka arkipäivä.

• Kirkossa on tarjolla keskusteluapua aamusta yöhön asti: Kirkon valtakunnallinen Palveleva puhelin on avoinna joka päivä kello 18-24 numerossa 0400221180. Lisätietoa mm. chattipalvelusta löytyy täältä

• Myös diakoniatyöntekijöiden kanssa voit keskustella henkilökohtaisista asioista. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Tampereen seurakuntien diakonien neuvontapuhelimet