Uutiset 2020

27.11.2020 15.26

Sateenkaarimessua tehdään yhdessä ja rakkaudella

Tampereen Sateenkaarimessu täyttää tänä vuonna 10 vuotta. Ensimmäinen messu Tampereella järjestettiin Finlaysonin kirkossa, ja lauantaina 28. marraskuuta siellä pidetään juhlamessu. Juhlamessuun luodaan tunnelmaa musiikin ja muun juhlavuuden avulla, sillä koronarajoitusten vuoksi muun muassa sunttärikakku jää tarjoamatta.

– Ensimmäinen Tampereen sateenkaarimessu oli tunnelmaltaan ihana, yhdessä rakkaudella tehty messu. Vallitsevana oli tunne siitä, että olemme yhdessä aloittamassa jotain hyvää ja tärkeää, kertoo alusta asti mukana ollut Leena Lampela.
Näkymä Finlaysonin kirkon alttarille. Alttarille on laitettu sateenkaren väreistä tehty risti.
Vapaaehtoiset ovat koko ajan olleet vahvasti mukana sateenkaarimessun tekemisessä. Kuva: Leena Lampela
Ensimmäistä erityisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville ja heidän läheisilleen suunnattua jumalanpalvelusta toteuttamassa oli hengellisen Malkus-ryhmän jäseniä ja muita vapaaehtoisia. Musiikista vastasivat kanttoriopiskelijat, diakoniatyöntekijät olivat aktiivisesti mukana, ja pappeja oli kaksi.

– Sittemmin viisi kertaa vuodessa järjestettävään messuun on ollut helppo saada pappeja mukaan. Oma sateenkaarivastuupappi meillä on ollut nyt jo muutaman vuoden ajan.

Tuomitsevaa kohtelua pelkäämättä

Ajat ovat Lampelan mukaan muuttuneet paljon kymmenessä vuodessa, ja enimmäkseen parempaan suuntaan.

– Vaikka sateenkaarevat hengelliset ihmiset yhä useammin löytävät paikkansa seurakunnan toiminnasta, sateenkaarimessu puolustaa paikkaansa edelleen. Se on Tampereellakin monelle se ainoa messu, jossa voi olla täydellisesti oma itsensä, pelkäämättä koskaan sitä, että saa tuomitsevaa kohtelua, hän valottaa.

– Myös heille, jotka haluavat omalla toiminnallaan edistää ihmisten tasa-arvoa kirkossa, on sateenkaarimessuun osallistuminen hyvä tapa tukea sateenkaarevaa hengellistä yhteisöä. Jollekulle sukupuolivähemmistöön kuuluvalle uskovalle ihmiselle voi sateenkaarimessu olla ainoa paikka, jossa voi osallistua turvallisin mielin ehtoolliselle.

Nyt pidettävä juhlamessu on koronarajoitusten vuoksi aika erilainen kuin oli ajateltu. Kirkkokahveja ei saa järjestää eikä kakkua tarjota. Tunnelmaa luodaan musiikin ja muun juhlavuuden avulla.

– Iloitsen aina siitä, kun ihmiset löytävät tiensä Tampereen sateenkaarimessuun. Tätä edesauttamaan on myös luotu Tampereen seurakuntien nettisivuille Sateenkaariseurakunta -sivusto, jossa on tietoa messusta ja muusta sateenkaarevasta hengellisestä toiminnasta Tampereella, päättää Lampela.

Sateenkaarimessu 28.11. kello 18-20 Finlaysonin kirkossa. Messuvuorossa on yliopistopastori Risto Korhonen. Messu toteutetaan yhdessä Pirkanmaan Setan Malkus-ryhmäläisten kanssa.

Asta Kettunen

Lue Silta-lehden artikkeli Yhdessä rakkaudella tehty messu, jossa Leena Lampela kertoo Sateenkaarimessun syntyvaiheista.