Uutiset 2020

1.12.2020 12.40

Seurakunnat antavat tukea ja apua poikkeusoloissa

Keskiviikkona 2.12. tulee voimaan monia rajoituksia, jotka vaikuttavat myös Tampereen seurakuntien toimintaan. Vaikka seurakunnan kokoava toiminta ja aikuisten pienryhmätoiminta menevät jumalanpalveluksia ja kirkollisia toimituksia lukuun ottamatta tauolle, kirkko auttaa myös korona-aikana ja antaa niin henkistä, hengellistä kuin taloudellistakin apua.

Päivystävä sairaalapappi Teemu Paarlahti juttelee hautausmaalle saapuneen naisen kanssa.
Sairaalapastori Teemu Paarlahti päivysti viime kesänä Kalevankankaan hautausmaalla. Keskusteluapua on tarjolla myös 7.-18.12. Kuva: Hannu Jukola.
Seurakuntien työntekijät päivystävät Kalevankankaan hautausmaalla

Huolia tai suruja? Tai ehkä tarina tai ilo, jonka haluaisit jakaa? Seurakuntien työntekijät ovat tavattavissa  Kalevankankaan hautausmaalla 7.-18.12. joka arkipäivä kello 12-15.  Seurakuntien työntekijän tavoittaa kappelin luota ja puhelimitse numerosta 040 804 8005.

- Keskusteluavulle on nyt suuri tarve, kertoo pastori Ville Aalo.

- Koronavirus aiheuttaa paljon hätää ja huolta. Joulunaika on monelle yksinäiselle vaikea ajankohta ja epidemia vaikeuttaa tilannetta entisestään kun kaikkia sosiaalisia kontakteja rajoitetaan. Seurakunnan työntekijät ovat valmiina juttelemaan ja kuuntelemaan.

Kaikki keskustelut työntekijöiden kanssa ovat luottamuksellisia.

Muista myös nämä:

• Kirkot ovat auki hiljentymistä varten. Kirkon työntekijät päivystävät kirkoilla ja seurakuntataloilla. Tarkat aukiolo- ja päivystysajat päivitetään nettisivuillemme tämän viikon aikana. Tiloissa noudatetaan henkilömäärärajoituksia ja muita viranomaisohjeita.

• Kirkon ruoka-apu jatkuu normaalisti: jos tarvitset ruoka-apua, ota yhteyttä diakoniin. Yhteystiedot löydät täältä

• Kirkossa on tarjolla keskusteluapua aamusta yöhön asti: Kirkon valtakunnallinen Palveleva puhelin on avoinna joka päivä kello 18-24 numerossa 040 022 1180. Lisätietoa mm. chattipalvelusta löytyy täältä

• Myös diakoniatyöntekijöiden kanssa voit keskustella henkilökohtaisista asioista. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Tampereen seurakuntien diakonien neuvontapuhelimet

• Tampereen seudun sairaaloissa olevia ja heidän omaisiaan varten on päivystävä sairaalapappi (arkisin ma-pe päivystysaika on klo 16–22, lauantaisin ja sunnuntaisin päivystävän sairaalapapin tavoittaa kello 8–22. Päivystävään sairaalapappiin otetaan yhteys osaston henkilökunnan välityksellä Tampereen yliopistollisen sairaalan keskuksen kautta. Taysissa seurakuntien 4 lastenohjaajaa järjestävät lapsille leikkitoimintaa joka arkipäivä.

• Kaikki Tampereen seurakuntien työntekijöiden yhteystiedot löydät täältä