Uutiset 2020

18.3.2020 10.47

Seurakuntien ruoka-apu viedään jatkossa kotiovelle

Koronavirus muuttaa myös ruoka-avun toimittamista. Yhteisten ruokailujen sijaan seurakunnat lisää resursseja ruoan jakeluun ja vie ruokakassit avuntarvitsijoiden kotiovelle.

Seurakuntien ruoka-apu viedään jatkossa kotiovelle asti.
Myös jatkossa ruoka-avun asiakkaat saavat ruokakassin kerran kahdessa viikossa. Diakonit varmistavat, että juuri kaikkein suurimmassa hädässä olevat saavat varmasti avun.

- Olemme laskeneet, että pystymme toimittamaan noin 50 ruokakassia päivässä, kertoo seurakuntien elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen.

Seurakuntien ruoka-apu koostuu EU:n ruoka-avusta sekä kauppojen ja elintarvikevalmistajien lahjoittamasta hävikkiruuasta. Nyt EU:n ruoka-apu alkaa olla vähissä ja uutta tulee vasta huhtikuun aikana. Palkosella on toive lahjoittajille:
- Nyt olisi tosi arvokasta saada lahjoituksina sellaisia tuotteita, joissa on pidempi säilyvyys. Esimerkiksi säilykkeet ovat todella tervetulleita.

• Lisätiedot: Marja Palkonen elintarvikeavun koordinaattori. Diakonia ja yhteiskuntavastuu. 040 804 8116, marja.palkonen@evl.fi