Uutiset 2020

14.2.2020 17.45

Suomenkielinen oratorio Neitsyt Mariasta ensi-illassa 21.3.

Harjun Kamarikuoro, Tampereen akateeminen sinfoniaorkesteri TASO, solistit ja urkuri kantaesittävät uuden kirkkomusiikkiteoksen Maria-oratorion Pispalan kirkossa Tampereella Marian ilmestyspäivän aattona lauantaina 21. maaliskuuta kello 18.

Taidemaalaus,Jumala kanssamme -työ on kolmiosainen. Maalauksen keskimmäinen osa kuvaa Jeesus-lasta ja Neitsyt Mariaa.
Taidemaalari Annukka Laineen Immanuel – Jumala kanssamme -työ on kolmiosainen. Maalauksen keskimmäinen osa kuvaa Jeesus-lasta ja Neitsyt Mariaa. Kuvaaja: Emil Bobyrev
Teoksen on säveltänyt Janne Salmenkangas ja libreton on kirjoittanut Elisa af Hällström. Esityksen johtaa Heikki Liimola. Aiemmin Neitsyt Mariasta on tehty nimikko-oratorio ranskaksi, Jules Massenetin La Vierge (1880).

Uusi Maria-oratorio on fiktiivinen teos, jonka tapahtumat ja henkilöt ovat tunnistettavissa Raamatusta. Tekijöiden tavoite on ollut sanoittaa kaunista ja kovaa näkevän tunnetun äidin tuntemuksia ja ajatuksia. Sävellys liittyy vuosisatojen oratorioperinteeseen, mutta elää tyylillisesti nykyhetkessä: teoksen musiikki on modaalista ja siinä on yhtymäkohtia impressionismiin ja jälkiromantiikkaan. Säveltäjän innoittajana on ollut myös Pispalan kirkon triptyykissä oleva Annukka Laineen maalaama Maria-kuva Immanuel – Jumala on kanssamme.

Esityksen solistirooleissa kuullaan Harjun Kanttorikvarettia. Marian roolin laulaa sopraano Sanna Ketola. Muut solistit ovat altto Tarja Laitinen (Elisabet), bassobaritoni Janne Salmenkangas (Jeesus) ja baritoni Lasse Kautto (Joosef) sekä Tampereen ortodoksisen seurakunnan kanttori, tenori Heikki Hattunen (Gabriel). Hattunen valittiin vastikään Suomen Kansallisoopperan vakituiseksi oopperalaulajaksi.

Pispalan barokkiurkuja soittaa Harjun kanttori Elina Peura. Kuorolaisia esityksessä on kuutisenkymmentä ja soittajia 20. TASO ja Kamarikuoro tekevät ensi kertaa yhteistyötä Maria-oratoriossa. Harjun Kamarikuoro juhlistaa esityksellä 45-vuotista toimintaansa.

Maria-oratorio on saatavilla myöhemmin Näytelmäkirjastossa.

Maria-oratorion Kantaesitys 21.3. klo 18, Pispalan kirkossa

Liput 20/15 € (ovelta tuntia ennen esitystä)