Uutiset 2020

29.5.2020 10.12

Suvivirsi soi lauantaina pihoilla, puistoissa ja parvekkeilla

Useat seurakunnat ympäri Suomen haastavat sosiaalisessa mediassa ihmisiä laulamaan Suvivirttä lauantaina 30. toukokuuta kello 18.

Vihreitä puunoksia sinistä taivasta vasten.
Vaikka koulujen päättäjäisjuhlia ei tänä vuonna kouluissa vietetä koronavirusepidemian vuoksi, Suvivirsi raikaa siitä huolimatta lukuvuoden päätöspäivänä lauantaina .

Useat seurakunnat ympäri Suomen ovat haastaneet sosiaalisessa mediassa ihmisiä laulamaan Suvivirttä lauantaina 30.5.2020 kello 18. Laulaa voi missä tahansa sillä hetkellä sattuu olemaan, vaikka omalla parvekkeella.

Tampereellakin osallistutaan haasteeseen. Tuomiokirkon kuoro laulaa Suvivirren Tuomiokirkonpuistossa. Myös Lielahdessa lauletaan – Harjun seurakunnasta eläkkeelle jäänyt pappi Tarvo Laakso laulaa Suvivirren Lielahden kirkon parvekkeelta.

Suvivirteen saatiin uusi säkeistö

Suvivirteen on koronakevään aikana saatu myös uusi säkeistö. Vantaankosken seurakunta julisti maaliskuussa sanoituskilpailun. Voittajan valitsi piispa Teemu Laajasalo esiraadin poimimien kolmen parhaan joukosta.

Kilpailun voittaneen säkeistön kirjoitti Tuuli Charalambous Kirkkonummelta. Sanoitus on seuraavanlainen:

Vaik alkais kesät, talvet
toisiaan muistuttaa
tai valon aikaa päästäis
yhdes ei juhlimaan
Sä anna meidän, Luoja,
oppia luottamaan
ett kirkkauttas pysty
ei varjot voittamaan.

(Sanat: Tuuli Charalambous)

Alkuperäinen Suvivirsi löytyy virsikirjasta numerolla 571. Vuodesta 1701 lähtien virsikirjassa mukana olleessa virressä on kuusi säkeistöä. Sen säveltäjää ei tunneta, eikä sanoittajastakaan ole täysin varmaa tietoa. Sanat on alun perin käännetty ruotsista.

Suvivirsi Virsikirja.fi-sivustolla