Uutiset 2020

31.8.2020 18.46

Syyskuussa poljetaan Kirkkopyöräily ja Fillariralli

Syyskuu on pyöräilytapahtumien sesonkiaikaa. Kirkkopyöräily avaa poikkeuksellisesti syksyyn siirretyn Tampereen Pyöräilyviikon 5. syyskuuta. Eteläisen seurakunnan järjestämä Fillariralli ajetaan 20. syyskuuta.

Kirkkopyöräilyyn osallistuvat pyöräilijät ylittävät letkassa Rajasalmen siltaa.

Kirkkopyöräilyssä kierretään Pyhäjärvi pysähdellen matkan varrella muun muassa kirkkoetapeilla. Pysähdyspaikoilla on tarjolla välipalaa ja mahdollisuus hiljaiseen hengähtämiseen. Lopuksi juodaan päätöskahvit. Kirkkopyöräilyn reitti on noin 40 kilometriä pitkä, ja matkan on suunniteltu kestävän viisi tuntia.

– Reitti on leppoisa, ja sovittujen taukojen lisäksi pysähdellään tarvittaessa katselemaan maisemia. Vauhti pidetään hyvin maltillisena, ja ryhmässä pysyy mukana, jos on ajellut normipyörällä vähänkin pidempiä kuin parin kilometrin kauppareissuja, kertoo pyöräilyseura Kaupin Kanuunoiden Timo Lampila.

Lähtöpisteitä on kolme: Tampereen keskustorin Vanha kirkko, Pirkkalan Kirkkoveräjän seurakuntatalo ja Nokian kirkko. Matkaan lähdetään kello 10.

Kirkkopyöräily on Tampereen, Nokian ja Pirkkalan seurakuntien, Kaupin Kanuunoiden ja Ekokumppanien yhdessä järjestämä avoin pyöräilytapahtuma.

Fillariralli on reitiltään hieman lyhyempi, noin 30 kilometriä. Reitillä on neljä lähtö- ja pysähdyspaikkaa: Härmälän, Viinikan ja Hervannan kirkot sekä Makkarajärven metsäkirkko. Lähtö on kello 11, ja kirkkojen ovet ovat auki 18 asti.

– Fillariralli on koko perheelle sopiva pyöräilytapahtuma. Jussin reitiksi nimetyn reitin voi polkea omaan tahtiin ja halutessaan vain osittain. Pysähdyspaikoilla on mehutarjoilu ja pientä purtavaa, huoltopisteet polkupyörille sekä mahdollisuus esittelykierrokseen kirkossa, kertoo tapahtumaa järjestävä partiotyöntekijä Maikku Blom.

Reitin pysäkeiltä saa leimoja Fillariralli-passiin. Täydellä neljän leiman passilla voi osallistua arvontaan, jossa voi voittaa pyöräilyliike Nippelin lahjoittamia pyöräilytarvikepalkintoja.

Kirkkopyöräily 5.9. klo 10–15, osallistumismaksu 5 euroa (maksetaan lähtöpisteessä)

Fillariralli 20.9. klo 11–18, maksuton