Uutiset 2020

12.3.2020 11.00

Talvisodan päättymistä muistellaan 13. maaliskuuta

Talvisota päättyi maaliskuussa 80 vuotta sitten. Muistopäivän perinteitä on vietetty Tampereella 13. maaliskuuta 1960-luvulta alkaen. Seurakunnat ympäri maan soittavat kirkonkelloja kello 10.55–11.00 rauhan tulon merkiksi.

Talvisodan päättymispäivän perinteestä kertoo Sotiemme 1939-45 Perinneyhdistyksen aktiivi Pentti Väänänen:

– Helmikuussa 1961 perustettu Tampereen Sotaveteraanien Huoltoyhdistys ry aloitti jo samana vuonna 13. maaliskuuta kunniakäynnit Kalevankankaan sankariristillä.

– Tuli lakkaa -tapahtuma alkoi trumpetti-fanfaarilla, jota seurasi seppeleenlasku. Viimeisen kerran sotaveteraanit järjestivät tilaisuuden vuonna 2000. Tämän jälkeen perinnettä on jatkanut Sotiemme 1939-45 Perinneyhdistys.

– Yhdistys jatkaa toisena kunniatehtävänään sotaveteraanien aloittamaa talvisodan päättymisen kirkkoillan perinnettä, kertoo Väänänen.

Kirkkoiltaa vietetään perjantaina 13. maaliskuuta Tuomiokirkossa. Puhujana on piispa Matti Repo. Musiikista huolehtivat MPK Hämeen soittokunta, Mieskuoro Kelot ja Kamarikuoro Eternitas.

Tilaisuuden järjestävät Tampereen seurakunnat ja Sotiemme 1939-45 Perinneyhdistys. Kolehti kerätään sotiemme veteraanien ja kaatuneiden omaisten hengellisen työn tukemiseen.

• Sotiemme 1939–45 Perinneyhdistys ry ja varuskunta laskevat seppeleen sankariristille 13.3. kello 11 Kalevankankaan hautausmaalla.
  • Talvisodan päättymisen muistopäivän kirkkoilta 13.3. kello 18 Tuomiokirkossa

Talvisodan päättymisen muistojuhla 13.3. Messukylässä

Messukylän hautausmaalla lasketaan seppele sankarivainajien muistomerkille kello 11. Seppeleenlaskun jälkeen Messukylän kirkossa on juhlatilaisuus kahvitarjoiluineen.