Uutiset 2020

12.3.2020 12.54

Tampereella vietetään pyhiinvaelluskesää tulevana suvena

Tuleva suvi on todellinen pyhiinvaelluskesä Tampereella ja lähiseudulla. Näin lupaa Tampereen seurakuntien hengellisen ohjauksen pastori Jussi Holopainen.

Kaksi ihmistä seisovat Pyynikin näköalapaikalla ihailemassa maisemia.
Katveen siunaus -pyhiinvaelluksella voi ihailla Pyynikin harjulta Pyhäjärvelle avautuvaa näköalaa. Kuva: Jussi Holopainen.
Tampere on vakiinnuttanut paikkansa pyhiinvaelluskaupunkina, ja se tunnetaan jo valtakunnallisesti ainakin seurakuntapiireissä.

– Kevään ja kesän aikana on tarkoitus tehdä pyhiinvaelluksia tutuksi niille tamperelaisille ja naapurikuntien asukkaille, jotka eivät aktiivisesti ole mukana seurakunnan toiminnassa, suunnittelee Holopainen.

PyhiinvaellusTampere-sivustolla on jo valmiina 23 kaupunkireittiä, joihin ihmiset voivat tutustua omatoimisesti esitteen tai älypuhelinsovelluksen avulla. Lisäksi reiteillä järjestetään opastettuja pyhiinvaelluksia kesän aikana.

Kesän uutuus on Teisko-camino, joka vaelletaan Terälahdesta osin vanhaa kirkkopolkua pitkin Teiskon kirkolle.

Pyhän Olavin jäljillä

Tampereen ja naapuriseurakuntien yhteishanke on Vaeltava Pirkanmaa -vaellusviikko, joka järjestetään heinä–elokuun vaihteessa, 29.7.–2.8.

– Viiden päivän vaellus keskellä kesää tarjoaa mahdollisuuden osallistua pyhiinvaellukseen esimerkiksi kesäloman aikana, selvittää Holopainen.

Reitin voi vaeltaa kokonaan, tai liittyä joukkoon jollekin osuudelle. Lähtöpisteitä on useita. Matkaan on mahdollista päästä myös kirkkoveneellä.

Pyhät paikat – urbaanit vaeltajat -nimeä kantava vaellus kulkee osin Pyhän Olavin mannerreitillä. Liikkeelle lähdetään Vesilahdelta, ja reitti kulkee Lempäälän, Pirkkalan ja Nokian kautta Sastamalaan. Liittyä voi myös Härmälän ja Tesoman sekä Ylöjärven kirkoilta.

Vaelluksen päätöspäivänä, sunnuntaina 2. elokuuta saavutaan Tyrvään Pyhän Olavin kirkolle, jonka juhlamessussa saarnaa Tampereen piispa Matti Repo. Kirkolla järjestetään myös keskiaikaiset markkinat.

Syvävirtausta ja kaipausta

Pyhiinvaellukset vastaavat ihmisten monenlaisiin tarpeisiin.

– Osittain hiljaiset vaellukset antavat osallistujille mahdollisuuden kuunnella oman elämän syvävirtausta ja pyhän kaipausta.

Jussi Holopaisen mukaan ilmastonmuutos haastaa meitä kuitenkin uudenlaiseen ajatteluun. Reiteillä voi tehdä havaintoja, millaisesta muutoksesta luonto kertoo.

– Vaelluksella voi pohtia, mikä riittää. Mikä olisi sellainen elämäntapa, jonka myös maapallo kestää.

– Siitä voi avautua ihan uusi näkökulma: minkä aika on nyt omassa elämässä ja yhteiskunnassa, ja miten voin vaikuttaa siihen, että maapallo säilyisi tuleville sukupolville.

Teksti: Kirsi Airikka

Kesän pyhiinvaellus- ja retriittikalenteri julkaistaan alkukesästä.