Uutiset 2020

14.8.2020 14.16

Tampereen kaupungilta 50 000 euron avustus Ruokapankille

Avustuksella tuetaan Ruokapankin ruoan hankintaa koronavirusepidemian aikana. Ruoka-avun tarve on Tampereella epidemian aikana selvästi kasvanut.

Ruokapankista toimitetaan ruokaa useille toimijoille, jotka jakavat ruoka-apua. (Kuva: Tampereen seurakunnat)
Tampereen sosiaali- ja terveyslautakunta päätti Ruokapankille myönnettävästä 50 000 euron avustuksesta  13.8.2020.

Ruokapankki on Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymän ruoka-avun keskus. Ruokapankin kautta jaetaan EU:n ruoka-apua sekä kauppojen ja elintarvikevalmistajien lahjoittama ylijäämäruokaa. Ruokapankki varastoi ruoan ja toimittaa sitä ruokakasseja jakaville toimijoille, kuten Suomen Punaiselle Ristille.

Pandemian aikana ruokaa on jouduttu Ruokapankkiin myös ostamaan huomattavasti tavanomaista enemmän, sillä ruoka-apua tarvitsevien määrä on selvästi kasvanut. Esimerkiksi Suomen Punaisen Ristin ruokajakelupisteestä on haettu ruokakasseja viisi kertaa enemmän kuin tavallisesti.

Koronaviruspandemia on vaikuttanut Tampereen kaupungin asukkaiden työllisyyteen ja taloustilanteeseen. Järjestöjen tarjoama ruoka-apujakelu on merkittävä tukimuoto kaikkein heikoimmassa asemassa olevien perheiden ja yksilöiden tukemiseksi.

Ruoan jakelupisteet: ruoka-apu.fi