Uutiset 2020

25.8.2020 12.49

Tampereen kirkoissa ei yli 500 henkilön tilaisuuksia, turvavälit huomioidaan

Tampereen seurakuntien tilojen maksimihenkilömääriä on loppukesän aikana laskettu uudelleen, jotta korona-ajan turvavälit voidaan ottaa huomioon. Vaikka yli 500 henkilön tilaisuudet turvallisuusjärjestelyin ovat olleet sallittuja elokuun alusta lähtien, Tampereen suurimmissakaan kirkoissa ei henkilömäärältään tämän suurempia tilaisuuksia tällä hetkellä järjestetä.

Tampereen Tuomiokirkon kirkkosali lehteriltä koettuna. Tilan tunne on käsin kosketeltava.
- Tuomiokirkko on Tampereen suurin kirkko, jonne normaalioloissa mahtuu 1850 henkeä. Nyt enimmäismäärä tuomiokirkossa on 500 ihmistä. Henkilömäärien laskentaan vaikuttaa se, että vanhoissa kirkoissa on kiinteät penkit, ja joudumme ottamaan huomioon turvavälit myös syvyyssuunnassa, kertoo ylivahtimestari, Tampereen seurakuntien varavalmiuspäällikkö Seppo Janhonen.

Tampereen toiseksi suurin kirkko on Aleksanterin kirkko, jonne normaalioloissa mahtuu 1300 ihmistä, nyt korona-aikana 200. Kalevan kirkkoon sopii normaalioloissa 1120 ihmistä, nyt 176.

Seurakuntien toimintasaleissa, joissa järjestetään esimerkiksi muistotilaisuuksia ja kastejuhlia, enimmäishenkilömäärät on puolitettu.

- Täyttöaste toimintasaleissa on nyt 50 prosenttia normaaliaikaan verrattuna, kertoo Janhonen.

Turvaväleistä huolehtimista pidetään Tampereen seurakuntien korona-ajan valmiusryhmässä keskeisenä keinona koronavirustartuntojen leviämisen estämisessä. Seurakuntien tilaisuuksissa juuri vahtimestarit valvovat turvavälien noudattamista ja ohjeistavat ihmisiä tarvittaessa.

- Toinen tärkeä asia on käsihygieniasta huolehtiminen. Kaikissa seurakuntien tiloissa on käsidesiä saatavilla, ja käsidesipullot ovat selvästi havaittavalla paikalla niin, että tulijoiden on ne helppo huomata, sanoo Janhonen.

- Olemme myös tehostaneet siivousta, ja vahtimestarit huolehtivat tilojen siisteydestä eri tilaisuuksien välillä. Ovenkahvat ja kaiteet, käsin kosketettavat kohdat puhdistetaan.

Seurakuntien henkilökunta myös käyttää kasvomaskeja tai hengityssuojaimia tarvittaessa työtehtävien mukaan. Myös suojavisiirejä on hankittu.

- Lasten musiikinopetukseen olemme tilanneet musiikinopettajille suojavisiirejä, koska on tärkeää, että lapset näkevät opettajan suun liikkeet, kertoo Janhonen.

Asiakaspalveluun ja esimerkiksi diakonian avoimelle vastaanotolle on hankittu suojapleksejä, samanlaisia pisarasuojia, joita on mm. pankeissa ja apteekeissa. Esimerkiksi Seurakuntien talon infopisteessä pisarasuoja on ollut paikallaan talon avauduttua uudelleen 3. elokuuta lähtien.

Tampereen seurakunnissa seurataan aktiivisesti koronavirusepidemian tilannetta. Valtiovallan ja terveysviranomaisten ohjeita noudatetaan, ja uusia ohjeistuksia päivitetään tarpeen mukaan.