Uutiset 2020

27.3.2020 10.30

Tampereen seurakunnat laajentaa keskusteluapua

Ihminen käyttää puhelintaan hanskat kädessä. Tunnelma on värimaailmaltaan hieman viileä, vaikka hanskat vaikuttavatkin lämpöisiltä.
Koronavirus aiheuttaa monissa ihmisissä valtavasti huolta ja pelkoa. Erityisen vaikea tilanne on yksinäisillä ikäihmisillä, jotka eivät voi tautiriskin vuoksi poistua kotoa. Ahdistusta on silti myös nuoremmilla ikäpolvilla ja moni kaipaa juttukaveria.

Tampereen seurakunnat laajentaa päivystävän puhelimen aukioloaikaa maanantaista 30.3. alkaen. Jatkossa keskusteluapua on tarjolla joka päivä kello 8-18 numerossa 040 804 8005. Päivystävä puhelin palvelee myös viikonloppuisin. Ilta-aikoina keskusteluapua saa puhelimitse kirkon valtakunnallisesta Palvelevasta puhelimesta.

Myös Tampereen seurakuntien kirkot ovat auki hiljentymistä ja keskustelua varten. Jokaisessa seurakunnassa on sunnuntaisin auki vähintään yksi kirkko, jossa on työntekijä paikalla. Arkisin kirkoista on auki Aleksanterin kirkko ja myös siellä työntekijä on läsnä. Kirkkojen tarkat aukioloajat löytyvät Tampereen seurakuntien nettisivuilta www.tampereenseurakunnat.fi

Vanhuksiin otetaan seurakunnasta yhteyttä

Tampereen seurakuntien diakonit ovat myös itse soittaneet omien seurakuntiensa vanhuksille. Yksistään Mummon Kammarista on oltu jo yhteydessä satoihin vanhuksiin. Tuomiokirkossa tavoitellaan puhelimitse yli 80-vuotiaita seurakuntalaisia ja Harjun seurakunnassa heitä lähestytään kirjeellä. Myös Messukylän ja Eteläisen seurakunnan diakonit ovat ottaneet yhteyttä alueensa vanhuksiin.

Yhteydenpitoa vanhuksiin on kannustettu myös rippileirin etätehtävissä, kertoo pastori Marita Hakala

- Meidän riparilaiset saivat diakonian etätehtäväksi soittaa omalle mummulle tai papalleen tai jollekin muulle läheiselle, joka nyt on eristyksissä.

Näkövammaisille on tarjolla oma Juttukaveri-palvelu. Seurakunnan päivystäjät soittavat juttukaveria toivoville näkövammaisille torstaisin kello 16-18. Omaa juttukaveria voi toivoa numerosta 040 804 8106 tai sähköpostitse minna.agren@evl.fi

Kaikki auttamiseen liittyvät yhteystiedot löydät kätevästi täältä: https://tampereenseurakunnat.fi/tukea_ja_apua/keskusteluapua