Uutiset 2020

22.6.2020 14.41

Tampereen seurakunnille Kirkon ympäristödiplomi

Kirkkohallitus on myöntänyt Tampereen seurakunnille Kirkon ympäristödiplomin vuosiksi 2020-2024. Kyseessä on käytännössä diplomin uusiminen, sillä seurakuntayhtymä sai diplomin ensimmäisten joukossa vuonna 2002 ja on uusinut sen vuosina 2007 ja 2015.

Seurakuntayhtymässä on aikataulutettuja suunnitelmia hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi, kuten päätös luopua öljylämmityksestä vuoteen 2023 mennessä. Seurakunnissa käytetty sähkö on fossiilittomasti tuotettua seuraavan sopimuskauden alusta alkaen. Tehdyt suunnitelmat ja päätökset noudattavat Hiilineutraali kirkko 2030-strategiaa.

Lähes kaikissa seurakuntien omistamissa kiinteistössä on tehty LVI-kuntoarviot ja niiden pohjalta on laadittu pitkän ajanjakson suunnitelma kiinteistöjen saneeraukselle ja saneerausjärjestykselle. Peruskorjausten myötä kiinteistöjen kulutusten seurantaa siirretään automaation piiriin. Energian ja veden kulutusta seurataan yhtymässä säännöllisesti käyttöön otetun sähköisen huoltokirjan avulla.

Tampereen seurakuntayhtymä on laatinut vuosille 2019‒2023 uuden kiinteistöstrategian, jonka tarkastelujaksona käytetään vuosia 2016‒2030. Kiinteistöjen määrää on vähennetty luopumalla osasta tiloja. Tavoitteena on kiinteistöjen määrän sopeuttaminen toimintaan. Lisäksi tilojen käytössä pyritään käyttöasteen nostoon mm. lisäämällä tilojen monikäyttöisyyttä.

Ympäristökasvatusta monella saralla

Seurakuntayhtymällä on vuonna 2019 viimeksi päivitetty ympäristökasvatussuunnitelma. Ympäristökasvatussuunnitelma koskee erityisesti varhaiskasvatusta ja nuorisotyötä, mutta huomioi ympäristökasvatuksen myös kaikkia ikäluokkia koskevana elinikäisenä oppimisena. Tampereen seurakuntayhtymässä on auditointiraportin mukaan monenlaisia ympäristökasvatukseen liittyvää toimintoja, ja ympäristöasiat ovat mukana useissa työmuodoissa.

Seurakunnissa vietetään vuosittain luomakunnan sunnuntaita ja niissä ollaan mukana myös ympäristö- ja luontotapahtumissa ja niiden järjestämisessä. Monen ikäisille on kehitetty reittejä PyhiinvaellusTampere-brändillä. Reittejä voi kiertää niin kävellen kuin pyörälläkin. Palveluun liittyy mm. mobiilisovellus ja myös jonkin verran englanninkielistä sisältöä.

Tampereen Seurakuntayhtymän Silta-lehteä hyödynnetään auditoijien mukaan ympäristökasvatuksellisessa roolissa. Silta-lehden takasivulta löytyy nykyisin ekovinkki-palsta, jossa annetaan ympäristöteemoihin liittyvää opastusta tiiviissä muodossa. Auditoinnin yhteydessä käydyissä keskusteluissa nostettiin esiin laaja ympäristökasvatuksellinen materiaali, jota on hankittu lainattavaksi Seurakuntien talolle.