Uutiset 2020

4.12.2020 13.37

Tamperelaisten tarpeisiin pyritään vastaamaan entistä paremmin

Vuosi 2021 tulee olemaan kehittämisen ja tulevaisuuden rakentamisen aikaa Tampereen ev.lut. seurakunnissa. Vuodelle 2021 toimintasuunnitelmassa nostetaan viisi painopistettä, jotta tamperelaisten tarpeet tulevat kirkossa kuulluiksi ja jotta tamperelainen voi olla kristitty itselleen merkityksellisellä tavalla.

Nuoret ja kirkko_4600_netti
Tulevina vuosina alle 40-vuotiaiden tamperelaisten tarpeisiin pyritään vastaamaan entistä paremmin.Kuvassa Kirkko 2025-nuorisopäivien työpajojen jälkeen nuoret viettivät toimintahetkeä. Kuva Leena Kälve
Seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi kokouksessaan 3.12.2020 toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2021 –2023 ja talousarvion vuodelle 2021. Vuodelle 2021 toimintasuunnitelmassa nostetaan viisi painopistettä, joita korostamalla tuemme sitä, että:
  • Tamperelainen voi olla kristitty itselleen merkityksellisellä tavalla.
  • Tamperelainen saa kirkosta apua, tukea ja turvaa ja voi sitä myös itse antaa.
  • Alle 40-vuotiaiden tamperelaisten tarpeet tulevat kirkossa paremmin kuulluiksi. Myös yksinelävien elämäntilanne otetaan kirkossa nykyistä paremmin huomioon.
  • Tamperelainen saa kirkosta palvelua entistä laadukkaammin myös digitaalisesti.
  • Kirkko on yhä merkittävämpi yhteistyökumppani Tampereella.

Kohtaamisten merkitys on korostunut

Kuluva koronavuosi on korostanut kohtaamisen merkitystä. Kun monien ryhmien kokoontumiset ovat olleet pitkiä aikoja tauolla, on henkilökohtaisten tapaamisten merkitys korostunut.

– Ihmisten kohtaaminen erilaisissa tilanteissa on yhä tärkeämpää seurakuntien toiminnassa. Vuorovaikutuksen merkitys korostuu niin kasvokkain tapahtuvissa kuin myös verkon kautta tapahtuvissa kohtaamisissa, sanoo 1. tammikuuta 2021 yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajan aloittava Harjun seurakunnan kirkkoherra Ari Paavilainen.

Talous on vakaalla pohjalla

Kaksi tyttöä rakentaa isoilla legopalikoilla.
Seurakuntien työtä pidetään tärkeänä ja moni tamperelainen myös osallistuu seurakuntien toimintaa. Kuvassa Elojuhlat Finlysonin kirkolla elokuussa 2020. Kuva Juha-Pekka Aaltonen
Kulunut vuosi on ollut myös seurakunnille haastava. On todennäköistä, että koronapandemia vaikuttaa myös vuoden 2021 talouteen. Haasteista huolimatta Tampereen seurakuntien talousarvio mahdollistaa toiminnan vastuullisen kehittämisen.

– Seurakuntien terve taloustilanne mahdollistaa työn tamperelaisten parhaaksi, vaikka myös säästötarpeet on jo tiedostettu. On arvokasta, että valtaosa tamperelaisista pitää seurakuntien työtä tärkeänä, tukee sitä ja osallistuu siihen myös itse tavalla tai toisella. Kirkossa on valot, toteaa yhtymäjohtaja Tapani Rantala.

Talousarviossa seurakuntien toimintakulut ovat 45,6 miljoonaa euroa, joista kaksi kolmasosaa katetaan verotuloilla ja yksi kolmasosa toiminnan tuotoilla. Talousarvio on  747 000 euroa ylijäämäinen. Tästä huolimatta seurakuntien rahavarat vähenevät 1,1 miljoonaa euroa pääasiassa kiinteistöjen välttämättömien korjausten ja ajanmukaistamisten vuoksi.

Yhteisen kirkkovaltuuston  3.12.2020 pidetyn kokouksen esityslista ja ensi viikolla julkaistava pöytäkirja on nähtävillä kirkkovaltuustosivulla.