Uutiset 2020

3.9.2020 12.17

Tapani Rantala aloitti seurakuntayhtymän johdossa

Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymän johto on vaihtunut. Tapani Rantala aloitti yhtymäjohtajan tehtävissä 1.9.2020. Johtajan vaihto tuli ajankohtaiseksi, kun kehitysjohtaja Timo Takala jäi eläkkeelle.

Yhtymäjohtaja Tapani Rantala istuu Aleksanterin kirkon puistossa Kevät-suihkulähteen edustalla.
Tampereen seurakuntien yhtymäjohtaja Tapani Rantala aloitti tehtävässään 1.9.2020. (Kuva: Hannu Jukola)
Henkilövaihdoksen yhteydessä  myös tehtävänimike vaihtui kehitysjohtajasta yhtymäjohtajaksi.

Rovasti Tapani Rantala, 59, on koulutukseltaan teologian maisteri. Tampereelle hän siirtyy Turun kristillisen opiston säätiön toimitusjohtajan ja opiston rehtorin tehtävistä. Tätä ennen hän on työskennellyt mm.  Turun tuomiokirkkoseurakunnan kappalaisena, Lontoon merimieskirkon johtajana ja arkkipiispan kanslian työalasihteerinä kirkkohallituksessa. Rantala on myös toiminut kirkolliskokousedustajana vuodesta 2016 lähtien.

Tampereen yhteinen kirkkovaltuusto valitsi Rantalan yksimielisesti yhtymäjohtajaksi kokouksessaan 16.4.2020.

Yhtymäjohtajana Rantala vastaa koko yhtymän toiminnan ja talouden kokonaissuunnittelusta ja toimii hallinnossa esimiehenä. Hän myös johtaa asioiden esittelyä Tampereen seurakuntien yhteisessä kirkkoneuvostossa.

Tampereen seurakuntayhtymä on viiden itsenäisen seurakunnan muodostama yhtymä. Yhtymään kuuluu Tampereen Tuomiokirkkoseurakunta, Eteläinen seurakunta, Harjun seurakunta, Messukylän seurakunta ja ruotsinkielinen Tammerfors svenska församling.

Seurakuntayhtymässä huolehditaan mm. seurakuntien taloudesta, henkilöstöhallinnosta, kiinteistöistä, hautausmaista ja kirkonkirjoista. Seurakuntayhtymässä toteutetaan myös seurakuntien yhteistä työtä, kuten varhaiskasvatusta, diakoniatyötä ja perheneuvontaa.