Uutiset 2020

22.9.2020 12.49

Tarinoita Tampereen kirkoista

Hervannan kirkon punatiilinen julkisivu on hyvin moderni. Sitä koristaa tiiliristi.
Tamperelaiset arvostavat kirkkojaan. Tämä käy ilmi muun muassa Tampereen seurakuntien tunnettuustutkimuksesta. Siksi on hienoa, että viime aikoina kirkkoja on alettu tuoda entistä monipuolisemmin esiin.

Tuorein uutinen tällä saralla on Hervannan kirkon tarinallistamishanke. Historioitsija Mikko Pollari perehtyi Hervannan kirkon historiaan ja rooliin asuinalueen kehityksessä. Työstä syntyi mielenkiintoinen tarinasisältö, joka julkaistaan Tampereen päivänä Tampereen seurakuntien nettisivulla.

Pollari näkee kirkot avaimina alueensa historiaan:

- Tahtoisin edistää ajatusta siitä, että kirkkorakennukset ovat yhteistä kulttuuriperintöämme, ihan uskonnollisista vakaumuksista riippumatta. Erityisesti ne nivoutuvat osaksi alueidensa historiaa ja paikallisten ihmisten elämää. Kirkkoihin voi siis olla kiehtovaa tutustua ihan vain osana oman lähialueen ja historian tuntemusta, ikään kuin avaimina paikallishistoriaan.

Pollari aloitti työn Hervannan kirkosta ja tarkoitus on perehtyä seuraavaksi Härmälän ja Viinikan kirkkoihin.

- Härmälän kirkko on itse asiassa nykyinen lähikirkkoni, ja Viinikan kirkko ympäristöineen on muuten vain mielestäni yksi Tampereen kauneimmista paikoista. Pyrin siis tekemään niille oikeutta ja nostamaan niiden historiasta esiin kivoja ja kiintoisia juttuja.

Tarina Hervannan kirkosta julkaistaan 1.10. osoitteessa www.tampereenseurakunnat.fi/hervanta Omia muistoja ja ajatuksia Hervannan kirkosta voi lähettää osoitteeseen eva.waljas@evl.fi. Tarinoita julkaistaan seurakuntien sosiaalisen median kanavilla.