Uutiset 2020

13.11.2020 15.35

Tukea Lähetysseuran kriisi-, ilmasto- ja koronatyöhön

Suomen Lähetysseuran katastrofirahaston varoja käytetään muun muassa koronapandemian aiheuttaman hädän ja ilmastonmuutoksen tuoman ahdingon vähentämiseen. Juuri nyt apua tarvitaan erityisesti tulvien piinaamassa Kambodzassa. Tampereen seurakunnat tukee tätä Suomen Lähetysseuran akuuttia kriisityötä 52 820 eurolla.

Vesi on tulvinut kadulle ja pellolle, jossa kaksi lasta leikkii tulvavedessä.
Kambodža on kärsinyt kovista tulvista. Kaduille noussut likainen vesi on myös merkittävä terveysriski. Kuva Phnom Penhistä, Emma Holmström, Suomen Lähetysseura
Katastrofirahaston varoja käytetään muun muassa akuuttiin kriisityöhön Kambodzassa. Maassa tulvii pahemmin kuin kymmeniin vuosiin, ja sadekausi jatkuu, joten lisää tuhoja on odotettavissa. Lähetysseura lähettää varoja Kambodzaan, joilla voidaan hankkia ruokaa ja auttaa ihmisiä, jotka ovat menettäneet tulvassa satonsa ja ruokavarastonsa.

Katastrofin sattuessa apua tarvitaan pian. Kriisityö tähtää ihmishenkien pelastamiseen ja kärsimyksen lievittämiseen. Apu voi olla aineellista, taloudellista tai psykososiaalista. Avun periaatteita ovat inhimillisyys, puolueettomuus, tasapuolisuus ja riippumattomuus. Apua annetaan kaikille etniseen taustaan, uskontoon tai kansallisuuteen katsomatta.
Yksinäinen hahmo kävelee kuivalla, ruskealla pellolla. Taustalla muutama puu.
Jagiri Gaun kylä Nepalissa kärsii kuivuudesta. Kuva Mimosa Hedberg Suomen Lähetysseura

Suomen Lähetysseuran hankealueilla on huomattu, että ilmastonmuutoksen aiheuttamat kuivuus ja äärimmäiset sääolosuhteet ovat lisänneet katastrofien määrää maailmalla. Ilmastonmuutos näkyy monen ihmisen arjessa myrskyinä, kuivuutena tai tulvina.

Korona on lisännyt hätää

Koronapandemia ja sen taloudelliset vaikutukset uhkaavat ihmisiä, jotka ovat jo valmiiksi heikossa asemassa. YK:n mukaan nälkää näkevien määrä lisääntyy tänä vuonna 80 pronsenttia. Vuoden loppuun mennessä nälkään saattaa kuolla 6 000–12 000 ihmistä päivässä.
Miehen sylissä olevalta lapselta mitataan kuumetta otsalta. Äiti katsoo vieressä. Heistä jokaisella on kasvomaskit
Maalaisterveysasema Gorkhassa Nepalissa sai otsakuumemittareitaja kasvomaskeja Suomen Lähetysseuran tuella.Kuva Suomen Lähetysseuran kuva-arkisto
Monissa maissa myös lasten koulunkäynti on keskeytynyt. Perheet eivät välttämättä pysty lähettämään lapsiaan takaisin kouluun, koska koronapandemia on heikentänyt toimeentuloa. Vaikutukset lasten ja nuorten elämään ovat kauaskantoiset.

Katastrofirahastosta on korona-aikanakin pystytty suuntaamaan varoja kriisialueille hyvinkin nopeasti,  parhaimmillaan  muutamassa päivässä,
sillä katastrofitilanteessa tehdään yhteistyötä ennalta tuttujen ja luotettavien paikallisten  kumppaneiden kanssa.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti 52 820 euron avustuksesta Suomen Lähetysseuran katastrofirahastoon 12.11.2020 pidetyssä kokouksessa. Avustus jaetaan lähetyksen ja kansainvälisen diakonian talousarviomäärärahoista.

Katastrofiavun tarve kaksinkertaistunut tänä vuonna

Suomen Lähetysseura tukee ensisijaisesti maita, joissa sillä on jo ennestään toimintaa. Lähetysseura ohjaa vuoden 2020 aikana 399 000 euroa työhön koronaviruksen hillitsemiseksi ja sen vaikutusten lievittämiseksi. Vuonna 2019 Lähetysseuran katastrofityö auttoi 16 850 ihmistä. Tänä vuonna on avun tarve ollut melkein kaksinkertainen.
Lue lisää Lähetysseuran katastrofityöstä

Lähetysseuran katastrofirahasto rahoitetaan seurakuntien ja yksityisten ihmisten lahjoituksista.
Myös sinä voit lahjoittaa ja jakaa toivoa!

Virve Jylhäsalo
Kuvat Suomen Lähetysseura