Uutiset 2020

10.12.2020 12.51

Urkuharmooni Sisters goes Kauneimmat Joululaulut perjantaina 11.12.

Striimit laitetaan soimaan perjantaina 11. joulukuuta kello 15, kun tamperelaisten naiskanttoreiden lauluyhtye Urkuharmooni Sisters ottaa käsittelyyn joukon tämän vuoden Kauneimpia Joululauluja – luonnollisesti harmoonin säestyksellä. Virittäydy viikonloppuun ja hengähdä hetki työviikon päätteeksi laulamalla.

Pensaistoa, josta näkyy päitä kasvoillaan maskit.
Urkuharmooni Sisters koostuu tamperelaisista naiskanttoreista. Yhtyeen jäsenet Maria Tuokko, Stiina Leinonen, Riikka Viljakainen, Pirjo Mäntyvaara, Sanna Ketola, Katja Rantavaara, Petra Perttula ja Eveliina Ylikoski kuvattiin Milavidan labyrintissä.

Livelähetys on seurattavissa yhtä aikaa Tampereen seurakuntien, Kauneimmat Joululaulut, Suomen Lähetysseura ja Kirkko Suomessa Facebook-sivuilta. Tallenne lähetyksestä tulee Kauneimpien Joululaulujen Facebook-sivulta.

Elokuussa 2020 perustettu Urkuharmooni Sisters on noin kymmenhenkinen lauluyhtye, joka vaalii perinteitä pilke silmäkulmassa. Kun seurakuntien kehitysjohtaja Timo Takalan eläkejuhliin kaivattiin musiikkiohjelmaa, koottiin yhtye, joka sai nimekseen Urkuharmooni Sisters.

– Halusimme valmistaa tyylillisesti monipuolisen ohjelmiston, ja meillä oli niin hauskaa, että päätimme jatkaa yhdessä laulamista. Nimi syntyi hetken mielijohteesta, mutta siinä yhdistyvät meille oikeastikin tärkeät asiat: perinteet ja huumori, kanttorikaksikko Katja Rantavaara ja Petra Perttula nauravat.

– Ideoita riittää, kun tällainen luova porukka kokoontuu yhteen. Haasteena on vain löytää yhteistä aikaa niiden toteuttamiseen

Urkuharmooni Sisters harjoittelee noin joka toinen viikko, ja harjoituksissa on myös kuvattu musiikkivideoita rennolla otteella.

Pimeys vaihtuu valoksi

Kirkko Suomessa -sivustolla Facebookissa julkaistaan päivittäin yksi joululauluvideo jostain päin Suomea, ja Urkuharmooni Sisters on hankkeessa mukana kappaleella Veni, Emmanuel (”Oi saavu jo, Immanuel)”. Pirteä sovitus on kanttori Katja Rantavaaran käsialaa, ja hän myös koostaa yhtyeen tyylille uskollisen videon.

– Suunnittelimme tarinan yhdessä. Sen kantava idea on odotus: odotamme, että pimeys muuttuu valoksi, Rantavaara ja Perttula kertovat.

Samana iltana pääsee joulutunnelmaan myös Eteläisen seurakunnan Facebook-sivuilla klo 18, jossa kajahtaa Kauneimmat Joululaulut  -live Viinikan kirkosta. Kirkossa esiintymässä Kaarto-kuoro, johtajanaan Sofia Harju.

• Huom! Muistathan, että kaikki Kauneimmat joululaulut -tapahtumat ovat ilmaisia, eikä niiden katsomiseen koskaan pyydetä luottokorttitietoja tai rekisteröitymistä.

Kuvat: Marko Honkaniemi