Uutiset 2020

21.10.2020 10.33

Uuden testamentin käännöstä UT2020 esitellään Aleksanterin kirkossa 25.10.

Suomen Pipliaseuran toiminnanjohtaja Markku Kotila saapuu Tampereelle 25. lokakuuta saarnaamaan Aleksanterin kirkkoon. Messun jälkeen hän puhuu Uuden testamentin uudesta käännöksestä (UT2020), jonka Suomen Pipliaseura on kääntänyt kreikankielisestä alkutekstistä suomeksi mobiilikäyttäjille.

Raamatunkäännöstyö on ottamassa aitoa digiloikkaa älypuhelimiin. UT2020 on julkaistu mobiiliversion lisäksi myös ääniversiona, jonka käännöksen on lukenut näyttelijä Krista Kosonen.
Näyttelijä Krista Kosonen lukemassa UT2020 -käännöstä.
Näyttelijä Krista Kosonen studiossa lukemassa UT2020 -käännöstä.Kuva:Suomen Pipliaseura
– Tämä käännös on tarkoitettu iästä riippumatta kaikille, jotka haluavat lukea ja kuunnella Uutta testamenttia puhelimesta suomen kielellä.

– Digitaalisuus on paljon enemmänkin kuin pelkkä jakelukanava. Se on väline, mikä vaikuttaa tekstin muotoiluun ja vastaanottoon, Kotila mainitsee.

UT2020-käännöksen on tehnyt iso joukko akateemisesti ansioituneita asiantuntijoita. Pipliaseuran kuusihenkisessä projektiryhmässä työskentelivät päätoimisesti eksegeetti Niko Huttunen ja kieliasiantuntija Tuomas Juntunen. Ohjausryhmään kuului kolme evankelis-luterilaisen kirkon edustajaa, yksi katolisen kirkon, yksi ortodoksisen kirkon ja yksi vapaakristillisen neuvoston edustaja sekä suomen kielen asiantuntija Helsingin yliopistosta. Kaikkiaan käännöstyö vei 2,5 vuotta.

Uusi testamentti eli UT2020

• on käännetty alkukielestä mobiilikäyttäjille
  • välittää alkukielen merkitykset rikkaalla, ymmärrettävällä suomen kielellä
  • kääntämisen fokuksessa on ollut vastaanottaja
  • tarkoitettu kaikenikäisille, mutta kääntämistä ohjasi 15–25-vuotiaiden kielentaju
  •  ekumeeninen ohjausryhmä on antanut palautetta koko käännösprosessin ajan
  •  jokainen käännösjakso on testattu lukijoilla / käyttäjillä
  • julkaistaan verkkopalvelussa Raamattu.fi (teksti) ja Piplia-sovelluksessa (teksti ja audio).
  • tekstit ja audio on ilmaisia, mutta audio vaatii rekisteröitymisen
Lisätietoja:UT2020