Uutiset 2020

20.11.2020 9.54

Vähävaraisten itsenäisyysjuhlaa vietetään Tammelantorilla

Tammelantori on sinivalkoisen juhlahetken näyttämönä perjantaina 4.12. klo 13-15. Musiikin elävöittämässä tilaisuudessa on tarkoitus jakaa vähävaraisille tamperelaisille 450 annosta hernekeittoa ja 400 ruokakassia.

SPR ja Ruokapankki haluavat tapahtuman avulla myös madaltaa kynnystä ruoka-avun hakemiseen ja osaltaan tämän tilaisuuden avulla vähentää avun hakemiseen liittyvää häpeän leimaa.

– Ruokajonot Tampereen keskustassa ovat näkyvä ”uusi” ilmiö. Se herättää paljon tunteita niissä ihmisissä, jotka jonossa ovat apua noutamassa, mutta myös heissä jotka katsovat jonoa sivusta seuraajina, kertovat juhlaa järjestävät Tampereen seurakuntien elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen ja SPR:n Tampereen osaston toiminnanjohtaja Marjo Majlund.

Järjestäjät painottavat, että köyhälläkin on oikeus itsenäisyyteen ja juhlaan.

Kuva soppatykkiteltasta.
Kuva: Rami Marjamäki.

– Suomen pääkaupunki Helsinki ja Veikko Hursti ovat näyttäneet upeaa esimerkkiä tässä. Me puuhanaiset koemme, että myös Tampere voisi mahdollistaa saman omille vähävaraisille kaupunkilaisilleen tässä koronan kurittamassa ajassa.

Ruokajonojen tilanne on muuttunut syksyn aikana.

– Avun tarve tällä hetkellä on noin neljänneksen suurempi kuin ennen koronaa, ja kasvu näkyy erityisesti avoimissa jakopisteissä keskustan alueella, Palkonen ja Majlund mainitsevat.

Tapahtuman käytännön järjestelyt hoitavat SPR:n vapaaehtoiset, Ruokapankki sekä Kierto-hanke. Halutessaan voi myös vielä lahjoittaa varoja ruoka-apuun Tampereen seurakuntien ruoka-avun keräystilille.

Tilaisuuteen on vahva maskisuositus. Koronatilanteen pahentuessa tapahtuma voidaan peruuttaa. Otavalankadulla ei ole samana päivänä ruokakassien jakoa.

Teksti: Marko Honkaniemi