Uutiset 2020

11.11.2020 10.30

Vihkimiset ovat toivon merkkejä, toteaa yli 600 paria vihkinyt Ruusukallio

Pastori Jukka-Pekka Ruusukallion muistikirjasta löytyy merkintä reilusta kuudestasadasta vihkimisestä aina vuodesta 1986 lähtien, jolloin hänet vihittiin papiksi.

- Ja edelleen olen töissä samassa seurakunnassa. Nykyaikana tämä on ehkä poikkeuksellistakin, Ruusukallio huomauttaa tuttu pilke silmäkulmassaan.
Jukka-Pekka Ruusukallio vihkimässä paria laiturilla kesällä 2020.
Jukka-Pekka Ruusukallio vihkimässä pariskuntaa kesällä 2020. Kuva: Valokuvaamo Luova/ Irina Kolomijets

Korona-aikana Ruusukalliolla on ollut vihkimisiä yllättävänkin paljon. Kaunis alkukesä houkutti pariskuntia menemään vihille ulkona pienen porukan läsnä ollessa.

- Yhden parin vihin laiturilla. Vihkiparien mielestä koronasta on seurannut jotain hyvääkin. He ovat voineet hyvällä syyllä pitää pienet häät ja vieraslistan miettiminen ei ole ollut niin vaikeaa. Moni saattaa vihkimistilanteessa jännittää huomion keskipisteenä olemista. Pienissä, 20 hengen häissä, on helpompi hengittää kuin vaikka sadan hengen yleisön häissä.

Ruusukallion mukaan ihmiset ovat halunneet iloa elämään muuten ankeina aikoina.

Sama se oli silloin aikanaan 1990-luvun alussa talouslaman aikana. Vihkimiset olivat toivon merkkejä, mies muistelee.

Vihkimistilanteet poikkeusoloissa ovat rajanneet iäkkäimmät sukulaiset pois. Ruusukallio mainitsee, että ihmiset ovat olleet iloisia, kun ovat ylipäätään päässeet juhlaan. Asia on ollut kaikille merkittävä.

Mikä on ohjeesi vihittäville pareille Jukka-Pekka Ruusukallio?
- Paavalin sanoin: ”Kantakaa toistenne kuormia”. Lause sopii aikaan, jolloin toinen pareista voi olla työttömänä tai sairaana.

Naimisiin romanttisesti, juhlavasti ja turvallisesti

Tampereen seurakuntien Hääyö-tapahtuma perjantaina 27. marraskuuta Tampereen tuomiokirkossa. Vielä ehtiiilmoittautua! Ilmoittautumiset 16.11.2020 mennessä. p. 03 219 0705 arkisin klo 9–15.

Hääyötä-tapahtumaa varten tarvitset:

• tulevan puolisosi ja sormukset
  • avioliiton esteettömyystodistuksen
  • molempien henkilöllisyystodistukset

Teksti: Marko Honkaniemi

Ilmoittautumiset Hääyöhön 16.11. mennessä p. 03 219 0705 arkisin klo 9–15.

Lisätietoja tampereenseurakunnat.fi/haay