Uutiset 2020

29.1.2020 17.17

Yhteisvastuu 2020 tukee vanhemmuutta

Vuoden 2020 Yhteisvastuukeräys tukee vanhemmuutta Suomessa ja maailman katastrofialueilla. Keräys alkaa sunnuntaina 2. helmikuuta.

Vuoden 2020 Yhteisvastuukeräyksen mainoksessa on nuori perheenisä useamman lapsen pyörityksessä. Hän on väsynyt. Kuva on humoristinen.

Kun vanhempi voi hyvin, lapsi voi hyvin. Tutkimusnäyttö osoittaa, että lapsen ja vanhemman välinen myönteinen suhde edistää lapsen kokonaiskehitystä.

Vanhemman yksinäisyys, stressi ja sosiaalisen tuen puute ovat riskitekijöitä lapsen myönteiselle kehitykselle. Vaikka tuelle on selvä tarve monet vanhemmat kokevat, että he saavat liian vähän sosiaalista tukea ja apua vanhemmuuteen liittyviin haasteisiin. Toisaalta vanhempien stressiin liittyvät tutkimukset osoittavat, että sosiaalinen tuki auttaa vanhempia ja tukee koko perheen terveyttä erityisesti silloin, kun vanhemmilla on haasteita arjessa.

40 prosenttia yhteisvastuukeräyksen tuotosta käytetään vanhemmuuden tukemiseen Suomessa. Tuotolla tuetaan niin seurakuntien kuin muiden toimijoiden, kuten Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Pelastakaa Lapset ry:n, tekemää työtä.

60 prosenttia tuotosta käytetään kansainväliseen apuun Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta. Tuki kohdennetaan erityisesti naisten ja äitien kouluttamiseen ja heidän toimeentulomahdollisuuksiensa kasvattamiseen kriisialueilla.

Yhteisvastuu juhlii tänä vuonna 70 vuotta jatkunutta, vuonna 1950 alkanutta taivaltaa.

Keräykseen voi osallistua tekemällä lahjoituksen verkossa tai lipaskerääjälle. Sosiaalisessa mediassa voi osallistua käyttämällä aihetunnisteita #yhteisvastuu, sinäriität2020 ja #minäkannanyhteisvastuuta.

www.yhteisvastuu.fi

Yhteisvastuu 2020 -tapahtumat