Uutiset 2020

31.8.2020 10.23

Yhtymän johto vaihtuu: Timo Takala eläkkeelle, Tapani Rantala virkaan

Tampereen ev. lut. seurakuntayhtymän johtaja vaihtuu 1.9.2020. Kehitysjohtaja Timo Takala jää eläkkeelle, yhtymäjohtajan virassa aloittaa Tapani Rantala.

Tampereen seurakuntien kehitysjohtaja Timo Takalan muotokuva.
Eläkkeelle jäävä kehitysjohtaja Timo Takala. (Kuva: Tampereen seurakunnat)
Eläkkeelle siirtyvä kehitysjohtaja, rovasti Timo Takala on toiminut Tampereen seurakuntien palveluksessa pitkään. Vilppulasta kotoisin oleva Takala on työskennellyt Tampereella vuodesta 1984 lähtien, aluksi pappina Messukylän seurakunnassa.

Seurakuntayhtymän kehitysjohtajana Takala aloitti vuonna 2015, ja hän toimi vt. hallintojohtajana vuosina 2016–2017. Takala siirtyi johtamaan seurakuntayhtymää kehitysjohtajana vuonna 2017, jolloin työnkuva muuttui vastaamaan yhtymäjohtajan virkaa.

Timo Takalan viimeiset työkuukaudet Tampereen seurakuntien palveluksessa ovat olleet koronavirusepidemian vuoksi poikkeuksellisia, mutta Timo Takala jättää työtehtävänsä levollisin mielin.

– Jätän tehtäväni hyvillä mielin. Olen pitänyt työstäni ja minulla on ollut mahdollisuus tehdä merkityksellistä työtä hyvien työtovereiden, seurakuntalaisten ja tamperelaisten kanssa. Nyt on uuden elämänvaiheen aika, johon suunnistan uteliaana ja myönteisin odotuksin. Korona luonnollisesti teki viimeisistä työkuukausistani merkittävästi oletuksista poikkeavan jakson. Kokemus on toki jo aiemminkin opettanut varautumaan yllättäviin tilanteisiin.

Luottavaisin mielin Takala katsoo myös Tampereen seurakuntien tulevaisuutta.

– Tulevaisuutta on hyvä suunnitella katsomalla mahdollisuuksia. Teemme yhdessä työtä sen puolesta, että tamperelaisen on mahdollista olla kristitty itselleen merkityksellisellä tavalla. Kannattaa olla rohkea ja toimia yhteistyössä seurakuntaorganisaation sisällä ja suhteessa verkostokumppaneihin. Juice Leskistä siteeraten: Jumala on, vaikkei uskoisi.

Uusi johtaja aloittaa

Kehitysjohtaja Timo Takalan siirtyessä eläkkeelle Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymän yhtymäjohtajan virassa aloittaa teologian maisteri Tapani Rantala. Kehitysjohtajan nimike muuttuu samalla yhtymäjohtajaksi, kun uusi yhteisten tehtävien johtosääntö astuu voimaan 1.9.2020.

Rantala siirtyy yhtymäjohtajaksi Turun kristillisen opiston rehtorin tehtävästä. Tampereen yhteinen kirkkovaltuusto valitsi Rantalan yksimielisesti yhtymäjohtajaksi kokouksessaan 16.4.2020.

Henkilökuva.
Tampereen ev. lut. seurakuntayhtymän uusi yhtymäjohtaja Tapani Rantala.