Uutiset 2021

3.9.2021 17.46

50-vuotiaan Pispalan kirkon tarina valaisee historiaa ja viihdyttää

Historiantutkija Mikko Pollarin laatima Pispalan kirkon tarina on julkaistu ja luettavissa verkossa. Vastikään viisikymmentä vuotta täyttäneen kirkon historiikki on neljäs osa Tampereen kirkkojen tarinasarjassa.

Ilmakuva Pispalan piilokirkosta.
Kuva: Hannu Jukola.

Tarina kuljettaa lukijan vuosisatojen lävitse: Harjun kadonneelta kappelikirkolta, Pispalan Notre Damen kautta nykymuotoiselle, harjun helmaan rakennetulle ”piilokirkolle”. Samalla tarina toimii avaimena Pispalan historiaan laajemminkin.

– Pysäyttävintä Pispalan kirkon tarinassa oli ehkä se, miten pitkä historia kirkolla oikein onkaan: Pispalan uusi kirkko on nyt puolen vuosisadan ikäinen, mutta sen historiaa kirjoittaessa on pakko katsella taaksepäin vähintään 1600-luvulle asti.

Historiaa kirjoittaessaan Pollari pyrki ennen kaikkea selkeyden ja viihdyttävyyden ihanteisiin.

– Pyrin kirjoituksessani siihen, että teksti perustuu vankkaan lähdetyöhön, mutta lopputulos on kuitenkin kepeä ja irtonainen, irrottelevakin. Mentoriltani Petri Ruuskalta omaksumani ohjeen mukaisesti yritän suihkutella tekstit puhtaaksi kirjoitushiestä ja -kyynelistä ennen kuin ne julkaistaan, hymyilee Pollari.

Tarinasarjan muiden osien tavoin Pispalan kirkon tarinaa elävöittävät entisestään tarkoin valikoidut arkistovalokuvat.

– Historialliset kuvat luovat kokonaisuuden tunnelman ja kuljettavat tarinaa eteenpäin. Pyrin siihen, että pelkästään kuvat kertovat paljon – ne ovat jutun pihvi. Tarinaa voi seurata katsomalla kuvia, tai vain tekstiä silmäillen.

Janne Aejmelaeus

Pispalan kirkon tarina