Uutiset 2021

7.1.2021 14.11

Aleksanterin kirkon kastepuu toteutetaan satavuotisena taideteoksena

Kuvanveistäjä-arkkitehti Maija Kovarin teosehdotus Puu, joka suojaa on valittu yksimielisesti Aleksanterin kirkon Kastepuu-kilpailun voittajaksi.

Kastepuun toteuttaminen taideteoksena on osa laajempaa Aleksanterin kirkon monipuolistamisen kokonaisuutta. Kyseessä on merkittävä taidehankinta. Järjestettyyn kilpailuun kutsuttiin osallistujiksi kaksi arkkitehtitoimistoa ja kaksi taiteilijaa.

– Teoksen visuaalisena inspiraationa toimi puun suojasta ylös taivaalle katsova ihminen. Puun oksien ja lehvästön kerrokset siivilöivät ja päästävät läpi valoa. Lopputulos tulee olemaan pelkistetty, viitteellinen ja tarkka, mutta taiteellinen tulkinta tästä kokemuksesta.

Kovari ajattelee, että suojaavan puun hahmolla on keskeinen sija ihmismielen myyttisessä maisemassa. Puun suojaan hakeutuminen on ikivanha, arkkityypillinen kokemus. Se on tallentunut syvälle kehomuistiimme.

Myös kirkon ympäristö on huomioitu ehdotuksessa. Kastepuu tulee ikään kuin osaksi kirkkoa ympäröivää puutarhaa, se sitoo metsää kirkkoon ja kirkkoa metsään.

– Työn suunnittelu alkoi perehtymisellä kastepuun symboliseen merkitykseen. Kasteessa ihminen kutsutaan osaksi uskonyhteisöä. Usko, mikä kunkin oma henkinen viitekehys onkaan, on jotakin, joka tuo ihmiselle turvaa – siihen sisältyy suojaavaa symboliikkaa, pohtii Kovari.

Teos, jolla on pysyvyyttä

Tulevan kastepuun oksille varataan paikat kastettujen nimille seuraavaksi sadaksi vuodeksi.

Tyypillisesti kirkkojen kastepuut kantavat kasteen yhteydessä oksille ripustettuja lehtiä vain vuoden verran, minkä jälkeen ne lähetetään kastetun perheelle muistoksi. Kovari pitää ajatuksesta, että kirkko katsoo tässä tätä kvartaalia pidemmälle ja haluaa teoksen, jolla on pysyvyyttä.

– Tämä tuntuu mielenkiintoiselta lähtökohdalta. Kastepuun symbolinen merkitys on vahva ja se tulee olemaan merkityksellinen sekä valmistuessaan, että myös sadan vuoden kuluttua, jolloin oksilla tuulee olemaan tuhansia lehtiä.

Teoksen suunnittelu ja valmistus kestävät noin puolitoista vuotta. Valmis teos julkistetaan pääsiäisenä vuonna 2022.