Uutiset 2021

8.10.2021 12.40

Asunnottomien yö -teemaviikolla havahdutetaan asunnottomien asiaan

Asunnottomien asiaa tuodaan Tampereella esiin Asunnottomien viikolla 11.–17. lokakuuta. Hiedanrannassa torstaina 14.10. järjestettävä HAVAHDU!-tapahtuma on avoin kaikille asunnottomien asiasta kiinnostuneille.

Valokuvakollaaseja naishahmojen siluettien sisällä.
Asunnottomuuden koko kuva -näyttely toteutettiin yhdessä asunnottomuutta kokeneiden kanssa. Kuva: Valpuri Tauriainen
Asunnottomuus on edelleen todellisuutta sadoille ihmisille myös Tampereella. Tampereella oli 294 ihmistä vailla asuntoa vuonna 2020. Heistä 49 oli naisia, 245 miehiä. Pitkäaikaisesti ilman asuntoa eli 76 ihmistä.

Hiedanrannassa torstaina 14.10. kello 16–20 järjestettävässä HAVAHDU!-tapahtumassa tuodaan esiin asunnottomuuden tilannetta Tampereella.

Illan aikana on myös mahdollista ruokailla ja saunoa. Maksuton ruokailu on Lielahden kartanon pihalla kello 17–18, sauna on lämpimänä kello 16–19. Lapsiperheet voivat osallistua tapahtumassa sirkustyöpajaan, ja ohjelmassa on myös musiikkia ja tuliesitys.

Tapahtuman aluksi Lielahden kartanon aulassa avautuu Asunnottomuuden koko kuva -valokuvanäyttely. Kollaasit syntyivät taidepajoissa, joissa teemaa tutkittiin yhteisötaiteen keinoin. Pajaan osallistui Silta-valmennusyhdistyksen päihde- ja rikostaustaisia kuntoutujia. Näyttely on avajaisten jälkeen avoinna Galleria Muuntotilan aukioloaikojen mukaan, ti-pe 10–17 ja la 11–18 lokakuun loppuun asti.

Tapahtumassa on info-telttoja, joissa tarjotaan apua ja neuvontaa myös asunnottomuuden ennaltaehkäisemiseksi. Teltoilla ovat tavattavissa Tampereen Talousneuvolan sosiaalityöntekijä ja talous- ja velkaneuvoja sekä Tampereen kaupungin asumisneuvonnan työntekijät.

Mukana on lisäksi asumisen tuen Nopsajalka-tiimi, joka aloitti työskentelynsä Tampereella tämän vuoden alussa. Tiimi työskentelee asumisen kriisitilanteissa asumisen turvaamiseksi ja vahvistamiseksi. Asumisneuvonta ja Nopsajalka ovat osa Asumisen tukea nopeasti, joustavasti ja lähelläsi -hanketta.

Tampereen seurakunnilta on mukana raha-asianeuvonta Rari ja Tampereen kaupungin ja Tampereen seurakuntien yhteinen Liki-hanke, joka pyrkii auttamaan ruokajonoissa elintarvikkeita hakevia ihmisiä.

Hiedanrannan tapahtumassa järjestetään hygieniatarvikekeräys asunnottomille. Kartanon aulan keräyspisteelle voi tuoda avaamattomia pakkauksia hygieniatarvikkeita, kuten suihkusaippuaa, shampoota, hoitoainetta, voidetta, huulirasvaa, hammasharjoja ja -tahnaa sekä terveyssiteitä ja kosteuspyyhkeitä.

Hiedanrannan HAVAHDU!-tapahtuman ohjelma 14.10.2021:

Klo 16 Asunnottomuuden koko kuva -näyttelyn avajaiset kartanon aulassa
Klo 16–17 Paneelikeskustelu ”Syrjäytynyt vai syrjäytetty?” kartanon aulassa
Klo 16–17.30 Kokoperheen sirkustyöpaja, jossa pääsee itse harjoittelemaan sirkusvälineillä sirkusammattilaisen opastuksella.
Klo 16–19 Sauna avoinna yleisölle (unisex, oma pyyhe & alkoholiton juoma mukaan)
Klo 17–18 Ruokatarjoilu kartanon pihalla
Klo 18–20 Valopuiston valot Lielahden kartanon puistossa
klo 17.30–18.20 Musiikkiesitys: Sosiaalineuvos-yhtye. Juurimusiikin keinoin tuodaan esiin maailmaan liittyvää huolta ja toivoa paremmasta. Erkki Joutseno kitara, haitari; Jaakko Oksanen, basso, laulu; Jukka Oksanen, kitara, laulu.
Klo 19.30–19.45 Tuliesitys: Tulen vuoksesi, palan takiasi.
Klo 16–20 Hygieniatarvikekeräys kartanon aulassa.
Klo 16–20 Infoteltat kartanon puistossa

Hiedanrannan HAVAHDU!-tapahtumaa ovat mukana järjestämässä:
Tule!-hanke, Tampereen kaupungin kaupunkikulttuuriyksikkö, Tampereen ev.lut. seurakunnat, Harjun seurakunta, KIERTO-hanke, Asumisen tukea nopeasti, joustavasti ja lähelläsi -hankkeen asumisneuvonta ja Nopsajalka-tiimi, Tampereen ASTA-hanke, ViaDia, Silta-Valmennusyhdistys ry, Tampereen A-Kilta, Sininauhaliitto, KorentoArt, Liki-hanke

Eri järjestöt toteuttavat Asunnottomien yö -viikon tapahtumia ja toimintaa viikon aikana eri puolilla kaupunkia. Tapahtumat löytyvät osoitteesta: lahella.fi/asunnottomienyo/