Uutiset 2021

6.5.2021 14.24

Helatorstain Studiokirkko toteutuu kelttiläisen kristillisyyden hengessä

Ylen TV1:ssä 13.5. esitettävä Helatorstain Studiokirkko-jumalanpalvelus toteutetaan kelttijumalanpalveluksena. Lähetys on kuvattu Tampereella Mediapoliksessa ja toteuttajana on Tampereen seurakunnat.

Raamatun mukaan Jeesus näyttäytyi ylösnousemuksensa jälkeen maan päällä 40 päivän aikana opettaen ja rohkaisten seuraajiaan. Sen jälkeen Jeesus astui taivaaseen.  Tästä juontuu helatorstain toinen nimi, Kristuksen taivaaseenastumisen päivä.

Helatorstai on paitsi kertomus poismenemisestä myös Kristuksen läsnäolon juhla. Helatorstaina Jeesus  antoi seuraajilleen tehtäväksi kertoa ilosanomaa eteenpäin. Hän laajentaa tuon tehtävän koskemaan koko luomakuntaa: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille."

-          Täällä Tampereella olemme kokoontuneet parin vuoden ajan säännöllisesti kelttiläisen kristillisyyden hengessä Sanan ääreen, laulamaan, rukoilemaan ja hiljentymään. Erityistä huomiota olemme kiinnittäneet hengellisen elämän kokonaisvaltaisuuteen: kehollisuuteen, hengittämiseen, ekologisuuteen ja yhteiseen tulevaisuuteen, yksi jumalanpalveluksen toteuttajista pastori Risto Korhonen kertoo.

Kelttikristillisyydessä pyhä ja maallinen kietoutuvat toisiinsa. Hengellinen elämä ei ole muusta elämästä erillinen saareke. Se on tavallista arkea Jumalan katseen alla. Kelttikristittyjen uskonkäsityksessä korostuu myös Jumalan koko ihmiseen ja koko luomakuntaan ulottuva rakkaus sekä elämän pyhyys.

- Luomakunnan kauneutta ihmetellessämme joudumme kohtaamaan myös kasvavan huolemme ympäristömme tilasta ja koko maailman tulevaisuudesta.  Uutiset ja uhkakuvat ilmastonmuutoksen peruuttamattomista vaikutuksista iskevät silmille.

- Ilmastonmuutos haastaa miettimään, mitä on tehty, kun ei ole ymmärretty luomiskertomuksen kehotusta viljellä ja varjella kaikkea luotua? Viljelyn olemme hoitaneet riistämiseen asti. Varjelu on jäänyt itsekkäiden tarpeittemme jalkoihin. Meidän on pyydettävä Jumalalta sekä silmiä avaavaa ymmärrystä että rohkeutta tarttua toimeen. Tarvitsemme toivoa, joka kantaa yli epätoivon ja lamaannuksen, Korhonen sanoo.

Helatorstain Studiokirkko 13.5.2021 klo 10: Luomakunta huokaa toivossa. Tampereen seurakuntien kelttijumalanpalvelus. Puhujina Risto Korhonen, Reija Jarkkola ja Jussi Holopainen. Musiikki: Aija-Leena Ranta, Auli Kuparinen, Riku Kettunen ja Ilkka Niemi. Viittomakielelle tulkattu.

Ohjelma on nähtävissä myös Yle Areenassa