Uutiset 2021

30.6.2021 12.35

Hiljaisuuden puutarhassa on lupa pysähtyä

Hyvin hoidetut hautausmaat ovat hienoja pysähtymisen, rauhoittumisen ja kohtaamisen keitaita, joita kaikki eivät vielä ole löytäneet. Tämän havainnon pohjalta syntyi Kalevankangas.fi-sovellusta hyödyntävä Hiljaisuuden puutarha. Tietokoneella tai älypuhelimella toimivasta selainpohjaisesta sovelluksesta löytyy nyt merkkihenkilöiden, muistomerkkien ja tänä kesänä julkaistun kasvillisuuden lisäksi nyt myös Kalevankankaan hautausmaan hiljaiset paikat.

Keväisen vaalenvihreät lehtipuuiden latvat peittävät taivaan, sillä puut on kuvattu maasta päin taivasta kohti.

-  Suomalaisethan käyvät hautausmailla hyvin omaehtoisesti erilaisista tarpeista käsin: läheisen haudalla käynti, surutyö ja muisteleminen, kulttuurihistoria ja esimerkiksi kaunis luontoympäristö.

-  Toisaalta on paljon heitä, jotka vielä eivät ole tutustuneet tai löytäneet hautausmaata kauneuden ja rauhoittumisen puutarhana, jossa voi kiireettä katsella myös omaa elämää. Miten voisimme rikastuttaa siis hautausmaalla käyntiä? Päädyimme yhdessä kokeilemaan Hiljaisuuden puutarhan näkökulmaa hautausmaahan, pastori Jussi Holopainen kertoo.

Ajatus Hiljaisuuden puutarhasta rakentui yhteiskehittelyn tuloksena. Hiljaisuuden puutarha on kokeileva kehittämisprosessi, joka syntyi eri seurakuntien kumppanuusverkostossa (Tampereen, Turun, Helsingin ja Espoon ev.-lut. seurakunnat).

- Olimme kaikki tahoillamme havahtuneet samaan asiaan. Eri seurakunnissa oli myös kokeiltu kohtaavaa läsnäoloa hautausmailla, mikä oli synnyttänyt lisää ideoita.

Vaikka Tampereella Hiljaisuuden puutarha avattiin Kalevankankaan hautausmaalle, näkökulmana se voi koskea mitä tahansa hautausmaata.

- Ensinnäkin, hautausmaa on muistelemisen, kaipauksen ja suremisen paikka, jossa luontoympäristö kannattelee ihmistä.  Toisaalta hautausmaa kuhisee elämää. Hiljaiset paikat ja puiden varjot kutsuvat pysähtymään niiden suojaan. Luonto kuiskii ja kannattelee. Hautausmaa kuuntelee ja ottaa vastaan.

Hautausmaa myötätunnon ja hiljaisuuden puutarhana luo tilan, jossa voi rauhassa katsella myös omaa elämää. Millaisen elämän olen elänyt tähän asti? Mistä tunnen pettymystä, mistä kiitollisuutta? Minkä aika on nyt? Mihin haluaisin jäljellä olevan aikani käyttää? Oman elämän merkitykset voivat avautua kuin itsestään.

Hiljaisuuden puutarha on konsepti, jota kokeillaan ja pilotoidaan eri seurakunnissa pienin askelin tänä kesänä.

- Kesän jälkeen tulemme koolle Kalevankankaalle verkostopäivään, jossa jaamme kokemuksia ja kokeilujen kautta opittua. Tämän pohjalta voi sitten syntyä kesäkaudelle 2022 jotakin laajempaa ja valtakunnallista. Voisiko Hiljaisuden puutarhasta tulla samankaltainen palvelu kuin Tiekirkoista? Aika näyttää, Holopainen pohtii.

Kalevankangas.fi-sovellus