Uutiset 2021

29.1.2021 12.03

Historiantutkija Mikko Pollari sanoittaa kirkkojen tarinat

Historiantutkija Mikko Pollari tahtoo edistää ajatusta, että kirkkorakennukset ovat osa tamperelaisten yhteistä kulttuuriperintöä, vakaumuksesta riippumatta.

Historiantutkija Mikko Pollari.
Väitöskirjaansa kirjoittavaa historiantutkija Mikko Pollaria kiehtoo erityisesti tarinoiden toteutumattomat mahdollisuudet ja historian polut.
– Kirkot nivoutuvat osaksi alueidensa historiaa ja paikallisten ihmisten elämää. Kirkkoihin voi olla kiehtovaa tutustua ihan vain lisätäkseen oman lähialueen ja sen historian tuntemusta, ikään kuin avaimina paikallishistoriaan.

Pollari kuitenkin huomasi, että vaikka tamperelaiset tutkitusti arvostavat kirkkojaan, niistä kertovia verkkolähteitä ei juurikaan ole.

– Ajattelin, että kirkot tarvitsisivat sivut, jotka toisivat esille ja avaisivat niiden kulttuurihistoriaa ja merkitystä, kertoisivat niiden tarinan.

Yhteydenotto Eteläiseen seurakuntaan poiki kirkkojen tarinallistamishankkeen. Nyt artikkelisarjan toinen osa, Härmälän kirkon tarina, on julkaistu ja luettavissa verkossa. Kirkkojen tarinoiden esittelyn tarkoitus on lisätä kirkkojen tunnettuutta tamperelaisten keskuudessa ja tuoda niitä entistä lähemmäs ihmisiä.

– Salainen taustatavoitteeni tässä on se, että tarinat lisäisivät oman lähiympäristön merkityksellisyyden kokemusta ja kenties jopa ihmisten kokemaa yhteisöllisyyttä. Pyrin siis edistämään lähelle suuntautuvaa, yhteisöllistä, ekologisesti kestävää ja myös henkistä hyvinvointia lisäävää elämäntapaa, edes hitusen verran. Isoja tavoitteita, mutta tavoitteita pitää olla!

Tarinan kirjoittaminen alkaa tutustumisella kirkkoa koskevaan kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin. Näin tarina alkaa sitten hiljalleen hahmottua. Pollari lähtee myös seurailemaan tutkimuksessa löytyviä johtolankoja.

– Ehkä tärkein tarinoiden laatimisen osa-alue on kuvitus. Historialliset kuvat luovat kokonaisuuden tunnelman ja kuljettavat tarinaa eteenpäin. Pyrin siihen, että pelkästään kuvat kertovat paljon – ne ovat jutun pihvi. Tarinaa voi seurata katsomalla kuvia, tai vain tekstiä silmäillen.

Väitöskirjaansa kirjoittavaa historiantutkijaa tarinoissa kiehtoo erityisesti toteutumattomat mahdollisuudet ja historian polut.

– Härmälän kirkossa oli erityisen mielenkiintoista tutustua siihen, miten kirkon suunnitelmat muuttuivat ajan kuluessa: Härmälän kirkosta tuli varsin erilainen kuin siitä oli alun perin tarkoitus tulla!

Pollari työskentelee parhaillaan kolmannen, Viinikan kirkon tarinan, parissa.

Janne Aejmelaeus

Tutustu Härmälän kirkon tarinaan

Hervannan kirkon tarinan läydät täältä