Uutiset 2021

18.2.2021 15.14

Ikurin Kynttiläkirkko sai huikean katsojamäärän televisiossa

Koronatilanne on lisännyt televisioitujen jumalanpalvelusten määrää viime vuonna. Myös katsojilta saatu palaute säännöllisistä jumalanpalveluksista on ollut myönteistä.

Yksi suosituimmista Yleisradion television hartausohjelmista on ollut Tampereen Ikurissa vuonna 2020 kuvattu Kynttiläkirkko jääveistosten keskellä. Kuva: Ilona Ikonen/Kirkon viestintä

– Saatu palaute kertoo siitä, että jumalanpalvelukset ovat katsojille todella tärkeitä. Tv-jumalanpalvelusten suosio on ollut viime vuodet jatkuvassa kasvussa. Vuonna 2020 niillä oli keskimäärin 192 100 katsojaa, joka on korkein luku kahdeksaan vuoteen, kertoo ohjelmapäällikkö Kimmo Saares Kirkon viestinnästä.

Kynttiläkirkko ja jääveistokset kiinnostivat

Yksi suosituimmista Yleisradion television hartausohjelmista on ollut Tampereen Ikurissa kuvattu Kynttiläkirkko jääveistosten keskellä. Ohjelmassa seurattiin jääpalojen noutamista Näsijärvestä ja veistosten syntymistä. Dokumentti huipentui tunnelmalliseen Kynttiläkirkkoon.

Viime vuoden ensiesitys ja uusinta keräsivät yhteensä noin 227 500 katsojaa. Ystävänpäivänä 14. helmikuuta esitetty Kynttiläkirkon uusinta ja sen pikauusinta saivat ruudun äärelle yhteensä noin 203 000 katsojaa. Areenassa ohjelmaa katsoi noin 33 000 katsojaa.

– Nämä ovat todella hyviä lukuja. On myös huomattava, että ensilähetyksellä ja pikauusinnalla on käytännössä täysin eri katsojat, kertoo Yleisradion hartausohjelmien tuottaja Pekka Heikura.

Heikuran mukaan katsojamäärät perustuvat Finnpanelin mittaritutkimukseen, joka on katsojaluvuissa hyvin tarkka.

– Mittaritutkimuksen osuvuutta varmistetaan aina myös siten, että aika ajoin tehdään lisäksi kyselytutkimus, ja säädetään myös kotitalouksia vastaamaan mahdollisimman tarkasti koko väestöä.

Studiokirkon kuvaus Tampereen Mediapoliksessa.
Yleisradio ja kirkon viestintä lisäsivät televisioituja jumalanpalveluksia viime vuoden keväällä koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen takia. Studiokirkot kuvattiin Tampereen Mediapoliksessa. Kuva: Yle, lavastesuunnittelu/ Tapio Keskitalo

Tv-jumalanpalvelus lähetetään joka sunnuntai

Yleisradio ja kirkon viestintä lisäsivät televisioituja jumalanpalveluksia viime vuoden keväällä koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen takia. Myös tänä vuonna jumalanpalveluksia nähdään Yle TV1:ssä edelleen joka sunnuntai juhlapyhien lisäksi.

– Hartausohjelmat, kuten tv-jumalanpalvelukset, ovat osa Ylen julkisen palvelun tehtävää. Televisioidut jumalanpalvelukset jatkuvat entiseen malliin, eikä niiden lopettamista ole edes harkittu, sanoo Pekka Heikura.

Heikuran mukaan tv-jumalanpalvelus sunnuntaisin täydentää hienosti muuta Ylen hartausohjelmatarjontaa, ja siitä on saatu katsojilta hyvää palautetta.

Tänä vuonna uusia jumalanpalveluksia lähetetään kaikkiaan 36, ja loput sunnuntait katetaan uusinnoilla. Uusinnat pyritään sovittamaan mahdollisimman hyvin kirkkovuoden ajankohtaan. Perinteisten seurakuntajumalanpalvelusten lisäksi televisiossa nähdään edelleen erilaisia formaattijumalanpalveluksia, kuten Nojatuolikirkko, Reissukirkko, Riemulaulut ja Studiokirkko.

Radiojumalanpalveluksia jo 95 vuotta

Tänä vuonna vietetään sähköisten jumalanpalvelusten 95-vuotisjuhlavuotta, sillä ensimmäinen radiojumalanpalvelus lähetettiin 1926. Viikoittaiset radiojumalanpalvelukset ovat Ylen vanhin säännöllisesti lähetetty ohjelma, ja niiden rinnalla myös tv-jumalanpalvelukset ovat vakiinnuttaneet asemansa.

Kirsi Airikka