Uutiset 2021

20.9.2021 12.01

Ilmoittautuminen vuoden 2022 rippikouluihin alkoi

Rippikouluihin ilmoittautuminen avattiin maanantaina Tampereen seurakunnissa nettiosoitteessa tampereenrippikoulut.fi. Ilmoittautuminen jatkuu 10. lokakuuta asti.

Nuoret ringissä vihreällä niityllä, ilmakuva.
Riparipaikkoja on Tampereella varattu noin 1700. Kuva: Jussi Laitinen
Tampereen seurakuntien rippikouluvalikoimaan kuuluu sekä talvi- että kesäajan ripareita. Perinteisten leiririppikoulujen lisäksi järjestetään eri teemaripareita, kuten urheilurippikouluja. Rippikoulun voi käydä myös päivärippikoulussa kaupungissa eli cityriparilla.

Ensi vuodelle on luvassa myös kaksi aivan uudenlaista päivärippikoulua: skeittiripari ja moporipari. Moporiparilla voi suorittaa mopokortin. Mopokurssi ja -kortti pitää maksaa itse, mutta varsinainen ripari on päiväriparien tapaan maksuton.

Ripariseurakunnan voi itse valita

Tuleva rippikoululainen voi ilmoittautua minkä tahansa seurakunnan rippikouluun riippumatta siitä, mihin seurakuntaan kuuluu. Suurin osa rippikoululaisista kuitenkin haluaa oman kotiseurakuntansa järjestämään rippikouluun. Riparitapaamiset pidetään järjestävän seurakunnan alueella.

Ilmoittautumisessa on mahdollista käyttää kaverikoodia, jonka avulla nuori pääsee samaan rippikouluun kaverinsa kanssa.

Rippikoulupaikkoja on Tampereen seurakunnissa ensi vuodelle varattu noin 1 700.

Ilmoittautumisjärjestys ei ratkaise

Vuoden 2022 rippikoulujen ilmoittautumislomake on avoinna sunnuntaihin 10. lokakuuta kello 23.59 asti. Rippikouluun voi ilmoittautua vain nettilomakkeella. Ilmoittautumisjärjestys ei vaikuta riparipaikkojen jakoon, joten nopea ilmoittautuminen ei takaa paikkaa suositulla riparilla.

Riparille ilmoittautuneet saavat joulukuun alkuun mennessä sähköpostia, jossa kerrotaan, mihin ryhmään he ovat päässeet.

Myöhästyneet voivat ilmoittautua vapaiksi jääneille paikoille jälki-ilmoittautumisessa 1. joulukuuta alkaen. Aikuisrippikouluun voi ilmoittautua ympäri vuoden.

Vuoden 2021 rippikouluissa ei tartuntoja

Rippikouluja on järjestetty koronaviruspandemian aikana kaksi peräkkäistä vuotta. Muutama leiri ja konfirmaatio jouduttiin pandemian vuoksi siirtämään, ja ulkomaille kaavaillut rippikoulut järjestettiin kotimaassa.

–Hygienia ja turvallisuusmääräykset otettiin leireillä vakavasti. Teimme hyvää yhteistyötä Tampereen kaupungin epidemiologin ja Taysin infektiolääkärin kanssa, ja leirit suunniteltiin huolella. Tampereen rippikouluissa ei ollut vuonna 2021 yhtään koronatapausta, kertoo yhteisen kasvatuksen johtava pappi Mikko Wirtanen.

Ilmoittautuminen:
www.tampereenrippikoulut.fi