Uutiset 2021

9.11.2021 13.03

Jan Lehtola soittaa Demessieux’n urkumusiikkia

Urkutaiteilija Jan Lehtola soittaa Tuomiokirkossa torstaina 11. marraskuuta ranskalaisen säveltäjän Jeanne Demessieux’n urkumusiikkia. Demessieux’n syntymästä on tänä vuonna 100 vuotta.

Soittaja urkujen ääressä ulkomaisessa kirkossa.
Urkutaiteilija, musiikin tohtori Jan Lehtola on aktiivinen esiintyjä ja musiikkitieteen tutkija. Kuva: Gianni Proietti
Tampereelta lähtöisin oleva Jan Lehtola valvoi Tampereen tuomiokirkon urkujen peruskorjaustyötä, ja palaa nyt konsertoimaan uusittujen urkujen ääreen. Tuomiokirkon urut restauroitiin kuluvan vuoden keväällä.

Lehtolan Tuomiokirkon konsertti keskittyy ranskalaisen säveltäjän Jeanne Demessieux’n (1921–68) tuotantoon. Demessieux oli yksi ensimmäisistä naisista, joka saavutti titulääriurkurin aseman Pariisissa, kun hänestä tuli La Madeleine -kirkon urkuri vuonna 1962.

Jeanne Demessieux 100 vuotta -konsertti alkaa Tuomiokirkossa torstaina 11. marraskuuta kello 19. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelma maksaa 10 euroa.

Demessieux 100 vuotta -konsertti on osa Tuomiokirkon Katedraali.org-urkukonserttisarjaa.