Uutiset 2021

19.12.2021 15.27

Jouluevankeliumia kerrotaan kuvina Kalevan kirkon seinällä

Joulun sanomaa tuodaan tänä vuonna Kalevassa esille uudella tavalla.

Kalevan kirkon seinälle heijastetaan jouluevnakeliumia.
Kuva: Valpuri Tauriainen
Kalevan kirkon ulkoseinään heijastetaan kuvia, joiden mukana matkataan jouluevankeliumin tapahtumiin.

Kalevan kirkon jouluseinä on nähtävillä viikon ajan, lauantaista 18. joulukuuta alkaen. Kuvia voi seinällä ihastella vielä jouluaattona 24. joulukuuta. Kuvaesitykset nähdään iltaisin kello 17–20.30 välillä.

Kuvaesitys heijastetaan seinälle videotykillä Kalevan kirkon pääovien puolella. Esityksiä näytetään puolen tunnin välein ja ne kestävät runsaat seitsemän minuuttia kerrallaan. Musiikkina kuullaan Jouluyö, juhlayö. Kello 19 on vuorossa englanninkielinen versio, sillä musiikkina kuullaan silloin Silent Night.

Esityksiä ei kuitenkaan järjestetä silloin, kun Kalevan kirkossa on tapahtumia. Esimerkiksi sunnuntaina 19. joulukuuta Kauneimmat Joululaulut -tapahtuman aikaan esityksiä ei ole, ja ensimmäinen esitys on silloin kello 18 joululaulutapahtuman jälkeen.

Kalevan kirkon vierustalla on myös pieni joulupiha, missä tarjoillaan glögiä ja pipareita, ja viikonloppuna myös puuroa. Tarjoilut ovat maksuttomia. Halutessaan pihalla kävijät voivat tehdä pienen vapaaehtoisen lahjoituksen Tampereen seurakuntien Ruokapankin hyväksi.

Huivipäinen mies katsoo siniselle taivaalle jossa loistaa iso kirkas tähti.

Joulu kutsuu ihmisiä yhteen

Kalevan kirkon jouluseinän puuhamiehenä toimii kaupunkiteologi Jiri Santaharju Tampereen seurakunnista.

– Kalevan kirkossa on korkea seinä, ja kirkko on näyttävällä paikalla, joten ajattelimme, että seinää olisi hieno käyttää joulun sanoman esille tuomiseen, sanoo Santaharju.

Santaharju on myös suunnitellut ja tehnyt esityksessä nähtävät kuvat.

–Ajatukseni on, että kirkko näin kutsuu ihmisiä valoon, tuo ihmisille turvaa ja lohtua tällaisena aikana, jolloin muiden kohtaaminen on ollut vähäisempää. Kutsumme ihmisiä hiljentymään rukoukseen jouluevankeliumin äärelle, luonnehtii Santaharju.

Joulupiha on avoinna 17.–23. joulukuuta kello 17–21. Puurotarjoilu on 18. –19.12. kello 18–20, tai niin pitkään kuin puuroa riittää.