Uutiset 2021

16.12.2021 15.38

Joulun ruokakasseja jakoon selvästi aiempaa enemmän

Ruoka-avun kasvanut tarve Tampereella näkyy myös seurakuntien jakamien joulun ruokakassien määrässä. Joulukassit lähtevät jakoon ensi viikolla.

Ruokapankin kuljetusautoa puretaan.
Ruokapankin kuljetusauto on kovassa käytössä. (Kuva: Tampereen seurakunnat)
Ruokapankista toimitetaan tänä jouluna ruoka-avustuksia seurakuntiin jaettavaksi selvästi aiempaa enemmän. Tänä jouluna Ruokapankista lähtee noin 2 100 ruoka-avustusta, kun viime vuonna määrä oli 1 400.

Elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen kertoo, että ruoka-apuverkoston kautta avunpyyntöjä on nyt tullut aiempia vuosia enemmän.

– Suuret kiitokset kaikille seurakuntien ruoka-avun keräyksiin varoja lahjoittaneille, sillä lahjoitusten ansiosta olemme onneksi pystyneet näihin avunpyyntöihin vastaamaan, kiittelee Palkonen.

Joulun ruokakassit toimitetaan Ruokapankin kuljetuksina eri seurakuntiin jaettavaksi 21.–23. joulukuuta.

Jouluruokia on tarjolla myös Ruokapankin Nekalan puodissa, joka on avoinna seurakuntien diakonian asiakkaille. Puodin asiakkaaksi voi tulla seurakunnan diakonian luvalla. Joulupuoti on auki 20.–22. joulukuuta kello 12–17. Asiakkaat voivat itse valikoida tarvitsemansa tuotteet.

Ruoka-apua saadakseen ei tarvitse olla seurakunnan jäsen. Apua saa ottamalla yhteyttä oman asuinalueensa seurakunnan diakoniaan.

Hätäapukeräys jatkuu edelleen

Tampereen seurakunnilla on menossa vielä vuoden loppuun asti jatkuva hätäapukeräys ruoka-avun tueksi. EU lopettaa ruoka-apunsa toistaiseksi ja jaettavia elintarvikkeita riittää enää helmikuun 2022 loppuun asti. Seuraava EU:n ruoka-apuohjelma on vasta tekeillä ja ruoka-avun asiakkaat uhkaavat jäädä vaille kuivaruokia ja säilykkeitä.

Tampereen seurakunnat ja Moro-lehti ovat järjestäneet hätäapukeräyksen, jonka tavoitteena on tarjota ruoka-avun asiakkaille monipuolinen ruokakassi siihen asti, kunnes EU:n ruoka apu taas toimii.

– Ihmiset ja yritykset ovat ilahduttavan aktiivisesti osallistuneet keräykseen, ja keräys on hyvässä vauhdissa. Tampereen seurakunnat haluaakin lämpimästi kiittää kaikkia tähän mennessä osallistuneita, sanoo kehittämistyön asiantuntija Eva Wäljas Tampereen ev.lut. seurakunnista.

Ruokakassikeräys jatkuu vielä 31. joulukuuta asti. Keräykseen voi lahjoittaa verkossa Kotimaanapu.fi-palvelussa ”Ruokakassikeräys tamperelaisille”. Myös Areenan JOULU -tapahtuma kerää varoja Kotimaanavun sivulla samaan tarkoitukseen. Apu menee perille Tampereen seurakuntien Ruokapankin kautta.