Uutiset 2021

21.12.2021 13.00

Joulurauha julistetaan yllättävästä paikasta

Tänä vuonna joulurauha julistetaan Tampereella paikasta, jota ei kerrota etukäteen. Joulurauhan julistusta voi seurata verkossa.

Tampereen tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra, tuomiorovasti Olli Hallikainen julistaa joulurauhan jouluaattona kello 12.

Joulurauhan julistusta voi seurata verkossa suorana Aamulehden verkkosivuilla. Julistus näkyy kaikille, ja tapahtumasta jää myös avoimesti katsottava tallenne Aamulehden verkkosivuille.

Joulurauhan julistuksessa turvaudutaan poikkeusjärjestelyihin koronaviruspandemian vuoksi jo toista kertaa. Viime vuonna Tampereella julistettiin joulurauha Kalevan kirkon katolta. Myöskään silloin tapahtumapaikkaa ei kerrottu etukäteen, ja tilaisuus lähetettiin Aamulehden verkkosivujen kautta ihmisten nähtäväksi.

Joulurauhan julisti viime vuonna Tampereen silloinen pormestari Lauri Lyly. Tänä vuonna julistuksen lukee tuomiorovasti Olli Hallikainen.

– Jouluna kaipaamme rauhaa ja yhteyttä läheisiin ja toisiin ihmisiin. Yhteys voi toteutua omassa kodissa tai etäyhteydellä kaukaakin. Tästä on syytä kiittää ja iloita, sanoo tuomiorovasti Olli Hallikainen.

Tampereen joulurauhan julistuksessa toivotaan, että joulun toivon, ilon ja sovinnon sanoma antaisi voimia ja viisautta myös arkipäivän elämään.

–Toivon että tämä toteutuisi huolten ja kaiken epävarmuuden keskellä. Ja toivon että sureva voi saada lohtua ja kärsivä valoa elämäänsä niin jouluna kuin sen jälkeenkin, sanoo tuomiorovasti Hallikainen.

Joulurauhan julistus oli Tampereella aiemmin kaupungin perinne, mutta vuonna 2018 joulurauhan julistus siirtyi Tampereen tuomiokirkkoseurakunnalle. Vuosina 2018 ja 2019 Aleksanterin kirkon portailla tapahtunutta julistusta oli kirkon edustalla seuraamassa noin tuhat ihmistä.