Uutiset 2021

22.7.2021 14.36

Kalevankangas.fi sivusto on laajentunut kasviosuudella

Kalevankankaan hautausmaa on myös luontokohde, jossa on monipuolinen kasvillisuus. Kalevankankaan puihin ja kasveihin voi nyt tutustua Tampereen seurakuntien kalevankangas.fi-sivustolla. Mobiilin opastamana voi kulkea hautausmaalla ja selata tietopakettia kasveista.

Nainen katselee pihlajan oksia, joissa kukat eivät ole vielä auenneet.
Tuurenpihlajan kukat eivät vielä olleet auenneet, kun Maria Kalliomäki keräsi tietoja kasveista. Kuva Hannu Jukola
Kalevankangas.fi-sivustolle on nyt koottuna 48 kasvin tietopaketti, ja tulevaisuudessa niitä tulee lisää. Myös lajinimikkeet ja latinankieliset nimet ovat näkyvillä.

Sivuston kautta voi löytää esimerkiksi käärmekuusen, ”surukoivun” siperianpihtan ja verivaahteran. Sivuilla esitellään myös hautausmaan lehtikuuset, tuijat ja lepät.

Tietojen kokoaminen aloitettiin keväällä, ja osa kasvikuvista onkin alkukevään vaaleanvihreitä. Tietoja kokosi diakonia ja yhteiskuntavastuun harjoittelija Maria Kalliomäki.

Kalevankankaan puusto on inventoitu jo aiemmin, ja esittelee puulajit. Luetteloa kasveista on koonnut seurakuntapuutarhuri Juha Katajamäki, ja niitä ovat kuvanneet graafikko Valpuri Tauriainen sekä viestintäharjoittelija Tuula Vartiainen.

Myös kasvit kertovat historiaa

Puun lehvästön takaa näkyy runko, joka haarautuu viideksi vahvaksi oksaksi.
Heti Kalevankankaan hautausmaan pääportista sisään astuttaessa, käytävän molemmin puolin kasvaa puistolehmuksia. Kuva Tuula Vartiainen
Kalevankankaan hautausmaa on kooltaan 17 hehtaaria,  ja se vihittiin käyttöön 1880, jolloin sitä kuvailtiin mäntymetsäiseksi ja kolkoksi alueeksi. Kymmenen vuotta myöhemmin hautausmaalla kerrotaan kasvaneen jo istutettuja lehmuksia, koivuja, pihlajia, tuomia ja kuusia.

Kalevankankaan pääportilta kappelille johtavaa pääkäytävää reunustivat alkuun pihlajat, mutta ne vaihdettiin hopeakuusiksi ja sama puulaji koristaa edelleen pääkäytävän reunoja.

Hautausmaan voi tutustua Tampereen seurakuntien kalevankangas.fi-sivustolla. Kasviosuuden lisäksi sivustolla on tietoja monien merkkihenkilöiden haudoista ja muistomerkeistä.  Lisäksi sivuilla on Hiljaisuuden puutarhan virikemateriaalia.

Kalevankankaalla on kesällä viikoittain ohjattuja hautausmaakierroksia, ja joukko seurakuntien työntekijöitä päivystää Kalevankankaan hautausmaalla heinäkuussa maanantaista perjantaihin kello 12–16.