Uutiset 2021

22.6.2021 12.13

Kesäisiä kohtaamispaikkoja on ympäri kaupunkia

Kesäinen Tampere kutsuu kokontumaan yhteen. Korona-aikana on monella ollut toiveena nähdä ihmisiä ja jutella, saada seuraa. Mummon Kammarin yhteisillä kävelyhetkillä ja kesäkahviloissa voit keskustella tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Osassa kohtaamispaikoissa on tarjolla myös hävikkiruokaa.

Auringoisena kesäpäivänä Kalevan kirkon edessä vihreällä nurmikolla juoksee lapsia jaaikuisia seisoo vihreän katoksen edessä
Kesäinen kohtaamispaikka Liisanpuistossa Kalevan kirkon ympärillä. Kuva Juha-Pekka Aaltonen
Kalevan kirkon ympärillä on upea Liisanpuisto, mistä löytyy myös monen toimijan yhteinen Toivonpaikka. Paikalle voi tulla istahtamaan hetkeksi, pelaamaan pihapelejä ja nauttimaan kesästä. Tarjolla on kahvia ja teetä sekä tiistaisin maksuton kesäinen keittolounas kello 13-14.

Toivonpaikassa on toimintaa ja tekemistä kaiken ikäisille, muuan muassa pihapelejä maanantaisin ja tiistaisin kello 13-16.T oivonpaikka on avoinna kesäkuun loppuun maanantaisin ja tiistaisin kello 13-16 sekä keskiviikkoisin kello 14-17.

- Toivonpaikka on mahdollistanut iloiset ja merkitykselliset kohtaamiset pitkän ajan jälkeen. ”Ihanaa, te olette auki” -kommentti on ollut mukavaa kuulla. Paikan ovat löytäneet niin lapsiperheet, kansainvälinen Tampere kuin seniorit. Tämä on jo toinen vuosi peräkkäin, kun Toivonpaikka on auki. Idea todettiin hyväksi jo viime kesänä toiminnanohjaaja Maria Haapavaara kertoo.

Skeittitapuli

Vanhan kirkon tapuli Keskustorilla toimii kesän ajan Skeittitapulina. Skeittauksen lisäksi tarjolla on myös kahvia, musiikkia ja ruokaa. Tapulin kahvila on avoinna maanantaista perjantaihin kello 12–18 kesä-heinäkuun ajan.

Skeittitapulilla jaetaan seurakuntien Ruokapankin hävikkiruoasta valmistettuja lämpimiä aterioita. Maksuton lämmin ateria on tarjolla maanantaisin ja keskiviikkoisin kello 14. Valmiiksi pakatun aterian voi ottaa mukaan tai syödä paikan päällä.

Lasten katedraali Finlaysonin kirkossa

Lasten katedraali Finlaysonin kirkossa, Puuvillatehtaankatu 2, on avoinna maanantaista perjantaihin ja sunnuntaisin kello 11-18.

Kaksi pientä lasta kesähatut päässä taiteilevat numikolla olevalla tempuradalla.
Lasten katedraalin Kesäpihassa on lapsille toimintaa ja aikuisille juttuseuraa. Kuva: Juha-Pekka Aaltonen
Kesäpiha on käytössä 7. kesäkuuta juhannukseen joka arkipäivä klo 10-16. Tiistaista 30.6 alkaen kesäpiha on kolme kertaa viikossa ti, ke ja to klo 11-17.30.

Kirkossa on myös kesätöissä iloisia kesäsoittajia, joten elävää  musiikkia tarjolla joka päivä!

Mummon Kammarin kävelylenkit

Kaksi punaliivistä naista kuvassa oikealla esittelee kahdelle kuulijalle suurta punakivistä patsasta joka on vesialtaan keskellä.
Mummon Kammarin yhteiset kävelylenkit liikuttavat koko kesän tiistaisin. Kuva Mummon Kammarin arkisto
Kävelylenkin kesto 1 -2 h (osallistujien toiveiden mukaan). Kävelyjen vetäjinä toimivat Mummon Kammarin vapaaehtoiset.

Ei ennakkoilmoittautumista, säänmukainen varustus. Tarvittaessa jakaannutaan pienempiin ryhmiin. Ulkoilemme yhdessä voimassaolevia turvasuosituksia noudattaen.

Kalevankankaan hautausmaan päivystys

Kalevankankaan hautausmaalla on tavattavissa Tampereen seurakuntien työntekijöitä on kesä- ja heinäkuussa arkisin kello 12-16.

Kesäkeitaita

Mistä Jeesus puhui opetuslasten kanssa? Piipahda kerran kesässä tai nauti koko kattaus. Messukylän remontoidussa kirkossa voidaan olla turvaväleillä. Käsidesiä on. Vahva maskisuositus. Kesäsolu kokoontuu keskiviikkoisin 2.6. - 28.7. Tiedustelut p. 040 630 0851.

Kesän ohjelma keskiviikkoisin klo 18:

• 30.6. Ystävyyttä Jeesuksen kanssa
  • 7.7. Elävä vesi
  • 14.7. Mitä Jerusalemissa tapahtui?
  • 21.7. Jeesuksen tunteminen
  • 28.7. Ehtoollinen

Avoin kesäkahvila Messukylän kirkossa 23.6. klo 9-15. Tule tutustumaan uudistuneeseen Messukylän kirkkoon. Tarjolla on kahvia, teetä, mehua ja pientä purtavaa. Vapaaehtoinen kahvimaksu Yhteisvastuulle. Lapsille pientä kivaa puuhaa.

Kotakahvila Lielahden kirkolla keskiviikkoisin 7.7., 14.7., 21.7., 28.7. klo 12-14.

Juhannus Tampereen seurakunnissa

Puiden oksien ja vihreiden lehtiein keskellä on aukko, jossa näkyy istuvia ihmisiä. Taustalla pieni valkoinen rakennus, jossa tumma puinen ovi.
Gaddin kappelin jumalanpalvelus tuovat kirkon luonnon keskelle.

Tesomajärven juhannus

Juhannusaaton rento illanvietto kaikenikäisille aattona 25.6.2021 kello 18–20 Tesomajärven rannassa, Tesoman puolella. Ohjelmassa on yhteislaulua kanttorin johdolla, musiikkia ja hartaus. Lapsille omaa ohjelmaa. Mukaan kannattaa ottaa oma istuma-alusta.

Juhannusaaton laulajaiset

Kello 15 Lasten katedraalissa, Finlaysonin kirkossa.
Kirkko on avoinna klo 11–18.

Juhannuspäivän jumalanpalvelus luonnon helmassa

• Lauantaina 26. kesäkuuta kello 10 Gaddin kappelin luona Epilässä, Nokiantie 22
  • Jukka-Pekka Ruusukallio ja Karo Suopuro, kahvitarjoilu
  • Paikalle on linja-autokuljetus

1. auto:

• 9.15 Tahmelan kaupan edusta
  • 9.25 Peurankallion palvelutalo
  • 9.30 Pispalan tori
  • 9.35 Pispan palvelukeskus
  • 9.45 Raholan vanhustentalot - Gaddin kappeli
2. auto:
  • 9.15 Talentti, Halkoniemenk.1
  • 9.20 Lielahden Teboil- Lamminpään Siwa
  • 9.30 Rauhanportti-Myllypuronkatu-Haukiluomantie-Tuohikorventie
  • 9.45 Kalkun seurakuntatalo
  • 9.50 Tesoman Westerin pysäkki - Gaddin kappeli

Paluu molemmilla autoilla jumalanpalveluksen ja kirkkokahvien jälkeen samaa reittiä. Molemmat autot lähtevät paluumatkalle kello 11.30.

Muut juhannuksen jumalanpalvelukset ja tapahtumat.