Uutiset 2021

24.2.2021 19.06

Keskustorin Vanha kirkko saa uuden ilmeen

Tampereen keskustassa remontoidaan parhaillaan vuonna 1824 rakennettua Vanhaa kirkkoa. Tavoitteena on rakentaa uudenlainen kirkkotila, jonne tulee mm. automaattinen sammutusjärjestelmä, kahvio ja oleskelutiloja. Kirkosta halutaan tehdä saavutettavampi ja monikäyttöisempi.

Kirkkosalin lattialla olevalla miehellä on käsissään taltta ja vasara, jolla hän irroittaa lattiassa olevia kulmarautoja.
- Vanhan kirkon remontti on toki erityinen, kun ollaan näin vanhassa ja arvokkaassa ympäristössä. Kyseessä on kirkon olennainen muuttaminen, jolloin päätöspolku itsessäänkin on jo kovin pitkä, mutta samalla se osaltaan varmistaa sen, että se mitä tehdään, tehdään harkiten, Tampereen seurakuntien kiinteistöjohtaja Heikki Päätalo kertoo.

Hanketta on suunniteltu hyvin huolellisesti. Päätalo kertoo, että mukana on pääsuunnittelijana toimineen Arkkitehtitoimisto Neva Oy:n lisäksi ollut Arkkitehtitoimisto Hanna Lyytinen Oy ohjausryhmän kautta.

- Näin on haluttu varmistaa riittävä arkkitehtoninen ja kulttuurihistoriallinen vuoropuhelu. Erityinen kohde heijastuu myös rakenne- ja LVIS-suunnitteluun. Kaikki tehdään hyvin hienovaraisesti ja vanhaa kunnioittaen.

Yhteyttä ympärille

Muutosten myötä Vanhasta kirkosta halutaan elävä keskus Tampereen sydämeen. Penkkien poistaminen mahdollistaa erilaisten toimintojen järjestämisen kirkossa. Pienryhmät, koulutukset ja kohtaamiset ovat mahdollisia myös kirkon takaosassa. Viikoittaiseen toimintaan kahvila tuo merkittävän lisän. Vanhan kirkon pappi Olli Viljakainen iloitsee, että äänentoiston ja valaisutekniikan parannukset tarjoavat paremmat mahdollisuudet järjestää konsertteja ja tapahtumia.

- Uudistettu tila antaa hyvät mahdollisuudet kohtaamiselle messun ja tapahtumien jälkeen. Paikka, josta ei ole kiire pois, ja kirkkokahvit voi juoda rennosti sohvilla. Vanhassa kirkossa on Tampereen seurakuntien ja muiden yhteistyökumppaneiden järjestämiä tapahtumia, joiden kautta pyrimme tuomaan toivoa ja rakkautta erilaisten ihmisten elämään.

Myös ihan uutta toimintaa on luvassa. Kesäkuun alussa kirkon tapulissa aloittaa Skeittitapuli, jota ylläpitävät Tuomiokirkkoseurakunta ja skeittaajaporukka Kaarikoirat. Skeittitapulista voi vuokrata skeittivälineitä ja tarjolla on ilmaista opastusta. Kaarikoirien lisäksi muita yhteistyökumppaneita ovat Tampereen kaupunki, nuorten ehkäisevän huumetyön yhdistys YAD, etsivän nuorisotyön Ohjaamo, Tampereen seurakuntien diakonia- ja yhteiskuntavastuun yksikkö G Livelab, Kulttuuritalo Laikku ja Tampereen Teatteri.

- Rakennamme yhteistyötä ja vuorovaikutusta alueen toimijoiden kanssa. Haluamme, että hyvin monenlaiset tamperelaiset kokevat kirkon turvalliseksi paikaksi, josta saa apua ja voimaa, Viljakainen painottaa.