Uutiset 2021

9.8.2021 12.00

Kiinnostaako vapaaehtoistyö muistisairaiden parissa ?

Tampereen seurakunnat etsii vapaaehtoistyöntekijöitä, jotka ovat kiinnostuneita muistisairaiden tukemisesta. Tueksi muistisairaalle -yhteisövalmennus järjestetään syyskuussa kolmena iltapäivänä, ja siihen tulee ilmoittautua etukäteen.

Vanhemman ihmisen käsi on nuoremman ihmisen käsien välissä.
Yhteisövalmennuksessa oppii muunmuassa käytännön toimintamalleja muistisairaan kohtaamiseen ja yhdessä toimimiseen. Kuva: Shutterstock Alina-Kruk
Muistiliiton mukaan Suomessa on noin 193 000 muistisairasta ihmistä, ja vuosittain uusia tapauksia todetaan noin 14 500. Etenevät muistisairaudet rappeuttavat aivoja ja heikentävät laaja-alaisesti toimintakykyä. Ne ovat kansantauteja siinä missä sydän- ja verisuonisairaudetkin.

– Ajatus valmennuksen järjestämisestä on lähtöisin sairaalasielunhoidosta. Työkentällä nähtiin tarve valmentaa vapaaehtoisia rinnalla kulkijoita hoitokodeissa ja asumisyksiköissä asuvien muistisairaiden tueksi, kertoo diakoniatyöntekijä Mari Huuskonen Tuomiokirkkoseurakunnasta.

Tuomiokirkkoseurakunnan ja sairaalasielunhoidon lisäksi valmennuksesta vastaavat Tampereen seurakuntien Mummon Kammari ja Soivaa Hoivaa -hanke sekä TampereMissio.

Valmennuksessa luodaan yhdessä parhaiten luontuvat tavat tukea muistisairasta lähimmäistä niin henkisesti kuin hengellisesti.

– Tutustumme muistisairaiden arkeen, saamme tietoa sairauksista sekä käytännön toimintamalleja muistisairaan kohtaamiseen ja yhdessä toimimiseen.

Huuskosen mukaan työntekijöiden ja ryhmän tuki jatkuu myös valmennuksen jälkeen, sillä jatkotapaaminen järjestetään loppuvuodesta.

Valmennuksen jälkeen vapaaehtoiset voivat toimia muistisairaiden parissa joko ryhmänä, pareittain tai yksin. Toiminta voi olla esimerkiksi viriketuokioiden järjestämistä hoitokodissa.

– Yhteisövalmennuksessa tutustutaan jokaisen omiin vahvuuksiin ja voimavaroihin. Niiden avulla, ja yhdessä, on mahdollista löytää itselle luontevin tapa toimia ja olla tukena muistisairaalle. Läsnäolo ja halu auttaa kantavat jo pitkälle, kannustaa Huuskonen.

Yhteisövalmennuksen kokoontumiset ovat 14–15.9. ja 28.9. klo 13–16.15, Aleksanterin kirkon krypta, Pyynikin kirkkopuisto.

Ilmoittautuminen 10.9. saakka: mummonkammari@evl.fi tai Hanna Vihottula p. 050 532 2085.

Kirsi Airikka