Uutiset 2021

23.12.2021 14.40

Kirkkoihin pääsee joulun aikaan

Joulun ajan messut ja hartaudet pidetään suunnitellusti. Väkeä joulukirkkoihin otetaan sisään vain rajoitetusti. Yhteislaulutilaisuudet perutaan 23.12. alkaen ja konsertit 25.12. alkaen.

Kirkossa istuu ihmisiä harvakseltaan.
Teiskon kirkon hartaushetki. Kuva Jussi Laitinen

Messut ja kirkolliset toimitukset

Joulun ajan messut ja hartaudet pidetään niin, että tiloissa pystytään pitämään turvavälit. Kirkkotilojen kapasiteetista on käytössä jouluaattona yksi kolmasosa. Joulupäivästä 25.12. alkaen tilarajoituksia kiristetään, ja kirkkotilojen kapasiteetista on käytössä vain yksi neljäsosa.

Osa hartauksista on siirretty pidettäväksi ulkona. Esimerkiksi jouluaaton kappelihartaudet Vatialassa, Lamminpäässä ja Kalevankankaalla pidetään ulkona.

Myös kirkollisissa toimituksissa kuten häissä, hautajaisissa ja kastetilaisuuksissa tilojen väljyydestä ja turvaväleistä huolehditaan niin, että osa tilojen penkeistä on pois käytöstä.

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto teki 23.12.2021 uuden koronapäätöksen Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntien alueelle. Määräys kieltää kaikki sisä- ja ulkotiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet 25.12.2021 - 7.1.2022. Määräykset eivät kuitenkaan ulotu koskemaan jumalanpalveluksia tai vastaavia uskonnollisia tilaisuuksia.

Seurakunnissa suunnitellut muut yleisötilaisuudet kuten konsertit, myyjäiset ja Kauneimmat Joululaulut perutaan päätöksen mukaisella tavalla ja ajanjaksolla. Määräystä ei voida kiertää koronapassilla.

Konsertit ja yleisötilaisuudet

• Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudet on peruttu torstaista 23.12.2021 alkaen. Muut konsertit 25.12.2021 alkaen.
  • Aikuisten kokoava toiminta kuten piirit ja kerhot on loppiaiseen asti peruttu.
  • Yhteisöruokailuja sisätiloissa ei järjestetä, mutta ruuan jakelu mukaan jatkuu.
Tarkista tapahtumien tilanne tapahtumakalenterista. Tilaisuuksia voi katsoa myös suoratoistona, joulun ajan suoratoistotilaisuudet on  listattuna sivulla verkkotapahtumat. Kaikki seurakuntien tilaisuudet verkossa ovat ilmaisia, eikä niiden katsomiseen koskaan pyydetä luottokorttitietoja tai rekisteröitymistä.

Ohjeet toimintaan osallistuvalle

1. Osallistu tilaisuuksiin ja tapahtumiin vain terveenä.
  2. Pidä huolta hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta.
  3. Huomioi turvavälit myös tiloihin tullessasi ja pois lähtiessäsi.
  4. Vahva kasvomaskisuositus on käytössä kaikissa kohtaamisissa, myös ulkotiloissa ja kirkollisissa toimituksissa.