Uutiset 2021

12.7.2021 12.03

Kirkkomusikantti-toiminta on nyt taiteen perusopetusta

Tampereen seurakuntien musiikinopetukselle on myönnetty oikeus taiteen perusopetuksen toteuttamiseen. Kirkkomusikantti-toiminta on saanut musiikin yleisen oppimäärän opetustoimiluvan.

Soitonopettaja soittaa viulua Viinikan kirkon sisäpihalla.
Tampereen seurakuntien Kirkkomusikantti-toiminnassa soittamista opiskelee tällä hetkellä noin 400 oppilasta. Uusia tulijoita mahtuu vielä mukaan, ja myös aikuiset ovat tervetulleita. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Tampereen seurakuntien soitonopetus on tarjonnut lapsille ja nuorille mahdollisuuden opiskella eri instrumentteja jo 1970-luvulta lähtien.

– Siirtyminen taiteen perusopetuksen piiriin antaa seurakuntien musiikinopetukselle sen kauan kaipaaman aseman ja arvostuksen. Samalla opetustoimilupa on tunnustus sille merkittävälle työlle, jota seurakuntien soitonopetuksessa on vuosikymmenien ajan tehty, iloitsee Kirkkomusikantti-toiminnan rehtori, kasvatuksen johtava kanttori Maiju Helin.

Opetustoimilupa myös turvaa Kirkkomusikantti-toiminnan tulevaisuutta, kun 24 prosentin arvonlisävero poistetaan lukukausimaksuista.

– Soitonopetuksen jatkoa arvioidaan seurakuntayhtymän taloudellisen tilanteen mukaan, joten arvonlisäveron poistuminen on merkittävä asia toiminnan jatkumisen kannalta, kertoo Helin.

Muutos mahdollistaa monipuolisen toiminnan edelleen, eikä aiheuta painetta lukukausimaksujen korottamiselle.

– Vaikka arvonlisävero poistui, hintojen alentaminen ei ole taloudellisesti mahdollista.

Pianonsoittoa opetteleva tyttö hymyilee leveästi.

Uudet oppilaat tervetulleita

Kirkkomusikantti-toiminta on yksi suurimmista musiikinopetuksen toimijoista Tampereella Pirkanmaan musiikkiopiston ja Tampereen konservatorion ohella.

Tampereen seurakunnissa soittamista opiskelee tällä hetkellä noin 400 oppilasta.

– Meillä on mahdollisuus ottaa toimintaan 500 oppilasta, joten uusia tulijoita mahtuu kaikkiin instrumentteihin vielä hyvin. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä, kertoo Helin.

Opetus tapahtuu taiteen perusopetuksen musiikin yleisen oppimäärän opetussuunnitelman mukaisesti.

– Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki opiskelevat taiteen perusopetuksessa. Tavoitteena on tukea musiikin omaehtoista harrastamista, joten suorituspaineita uudesta opetussuunnitelmasta ei kenenkään oppilaamme tarvitse ottaa.

– Kaikki ovat tervetulleita omine lahjoineen. Kirkkomusikantti-toiminnassa korostetaan elinikäistä oppimista, ja nähdään arvokkaana se, miten kukin oppilas kehittyy omassa mittakaavassaan. Toiveena myös on, että musiikki jäisi ihmisten elämään loppuiäksi.

Helinin mukaan oppilas voi edetä omaa tahtiaan ja valita tarjolla olevista opintokokonaisuuksista mieleisensä.

– Toisaalta innokas oppilas voi edetä nopeammin ja myöhemmin siirtyä muihin oppilaitoksiin opiskelemaan laajaa oppimäärää, jolloin voi hyödyntää aiemmin tehtyjä opintoja. Opintokokonaisuuksista voi saada pisteitä myös esimerkiksi opiskelu- ja työpaikkaa hakiessa.

Teksti: Kirsi Airikka
Kuvat: Ilari Airikka

Kirkkomusikantti-toiminta

• Opetusta seurakuntien tiloissa eri puolilla kaupunkia pääasiassa arkipäivisin iltapäivisin ja iltaisin.
  • Opetusta 13 soittimessa sekä laulussa. Ei ikärajaa. Syksyksi suunnitteilla aikuisten pienryhmäopetusta kitaran-, ukulelen- ja kanteleensoitossa
  • Jatkuva ilmoittautuminen, joka on sitova koko lukuvuodeksi
  •  syyslukukausi alkaa 23.8.2021

Lisätietoja ja ilmoittautuminen verkossa: kirkkomusikantit.fi